Sabena, Société Anonyme Belge d'Exploitation de la Navigation Aerienne, belgisk luftfartsselskab, stiftet i maj 1923. Sideløbende med oprettelsen af et europæisk rutenet dannedes også et i det daværende Belgisk Congo, idet en del af Sabenas kapital kom herfra. Selskabets første flyvning fra moderlandet til Congo skete 12.2.1935, og turen med et Handley Page fly tog 5½ døgn. Året efter anskaffedes italienske Savoia-Marchetti SM 73, hvorved rejsetiden reduceredes til fire døgn. Da 2. Verdenskrig brød ud havde selskabet 18 fly. Det europæiske rutenet ophørte, hvorimod det i Congo fortsatte. Efter krigen anskaffedes DC-4 og DC-6 og senere CV-440 og DC-7C. I 1960 indførtes Boeing 707 og året efter S-210 Caravelle. I 1961 fik selskabet travlt på grund af oprøret i Belgisk Congo, hvor tusinder af belgiere flygtede tilbage til hjemlandet. Hermed ophørte selskabets aktiviteter i Congo. Senere indgik DC-10, Boeing 727, Boeing 747 og 737 samt Airbus i flåden.

Liberaliseringen af luftfartsindustrien i 1990-t blev en hård belastning for Sabena, men et samarbejde med KLM blev afslået af frygt for nederlandsk sproglig indflydelse. I 1993 købte Air France en mindre aktiepost, og to år senere købte Swissair 49 % af aktierne i Sabena. Der var adskillige grunde til at Sabena gik konkurs den 6.11.2001, men hovedårsagen var Swissairs manglende mulighed for at yde den lovede økonomiske støtte. Dette førte til, at Sabena ikke var i stand til at betale for 34 bestilte Airbus fly.

Havarier: Den 3.6.1954 blev et DC-3 fragtfly strejfet af en Mig-15 over Jugoslavien, hvorved alle tre ombord blev kvæstet, men det lykkedes at lande flyet. Den 18.9.1946 forulykkede en DC-4 under indflyvning til Gander på New Foundland, hvorved 18 af de 44 ombordværende omkom. Den 15.2.1961 forulykkede en Boeing 707 under landing i Bruxelles. Alle omkom.

To gange var selskabet udsat for hijacking. Den 8.5.1972 blev en 707 forsøgt kapret i Tel Avivs lufthavn. Kaprerne blev dræbt på jorden, men en passager omkom. Den 13.10.2000 blev en Airbus kapret undervejs fra Bruxelles til Elfenbenskysten. Flyet nødlandede på en spansk lufthavn, og ingen kom noget til.

Ved selskabets lukning fløj man på 90 destinationer, og flyflåden bestod af 38 stk. Airbus fly , 11 stk. Boeing 737, 6 stk. Bae 146, 2 stk. ATR 72 og 4 stk. Dash 8-Q300. Delta Air Transport som fløj mange af Sabena's regionale ruter opererede med 26 stk Avro RJ85 og RJ 100 fly. Delta Air Transport blev, kort efter Sabena's lukning, omdannet til et nyt belgisk selskab Brussel Airlines, i samarbejde med Virgin.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig