hjuldamper

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Hjuldampskib. H/S Dania, tidligere Quentin Durward, blev bygget i 1823 i Leith og indkøbt til Danmark i 1827 som et af landets første hjuldampskibe. Skibet var 31 m langt, og maskineriet bestod af to 20-hk dampmaskiner. H/S Dania blev anvendt på forskellige indenrigsruter, bl.a. København-Fredericia og Kalundborg-Århus, indtil det i 1841 blev hugget op.

hjuldamper, dampskib fremdrevet med skovlhjul anbragt enten på skibets sider eller i dets agterende. Maskineriet er sædvanligvis stempeldampmaskiner.

De første dampskibe var hjuldampere, men i løbet af 1800-t. blev skovlhjulene fortrængt af den mere effektive skibsskrue. Hjuldampere anvendes dog endnu, bl.a. på visse lavvandede floder.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Hjuldampskib. H/S Dania, tidligere Quentin Durward, blev bygget i 1823 i Leith og indkøbt til Danmark i 1827 som et af landets første hjuldampskibe. Skibet var 31 m langt, og maskineriet bestod af to 20-hk dampmaskiner. H/S Dania blev anvendt på forskellige indenrigsruter, bl.a. København-Fredericia og Kalundborg-Århus, indtil det i 1841 blev hugget op.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
07/11/2013
Oprindelig forfatter
IN
30/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki