• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

hjuldamper

Oprindelig forfatter IN Seneste forfatter Redaktionen

Hjuldampskib. H/S Dania, tidligere Quentin Durward, blev bygget i 1823 i Leith og indkøbt til Danmark i 1827 som et af landets første hjuldampskibe. Skibet var 31 m langt, og maskineriet bestod af to 20-hk dampmaskiner. H/S Dania blev anvendt på forskellige indenrigsruter, bl.a. København-Fredericia og Kalundborg-Århus, indtil det i 1841 blev hugget op.

Hjuldampskib. H/S Dania, tidligere Quentin Durward, blev bygget i 1823 i Leith og indkøbt til Danmark i 1827 som et af landets første hjuldampskibe. Skibet var 31 m langt, og maskineriet bestod af to 20-hk dampmaskiner. H/S Dania blev anvendt på forskellige indenrigsruter, bl.a. København-Fredericia og Kalundborg-Århus, indtil det i 1841 blev hugget op.

hjuldamper, dampskib fremdrevet med skovlhjul anbragt enten på skibets sider eller i dets agterende. Maskineriet er sædvanligvis stempeldampmaskiner.

De første dampskibe var hjuldampere, men i løbet af 1800-t. blev skovlhjulene fortrængt af den mere effektive skibsskrue. Hjuldampere anvendes dog endnu, bl.a. på visse lavvandede floder.