I begyndelsen af 1890'erne begyndte bicyclernes antal at falde betydeligt. Der var dog mange, der stadig mente, at bicyclen var den rigtige cykel, og da den nye lave og mere sikre bicyclette eller safety opstod i 1888, blev bicyclen til the ordinary ('den almindelige').
Den nye cykeltype, der fremkom med to lige store hjul, lavere tyngdepunkt og pedaler i forbindelse med tandhjul og kæde til baghjulet, var langt sikrere end den høje bicycle. Safety-cyklen blev forbedret med først luftfyldte, senere oppumpelige dæk og slanger. Tillige kom variable gearsystemer og frihjulet, som var opfundet i 1821, men først blev almindeligt på safety-cyklerne omkring 1900.
Ordet bicycle blev i Danmark til cycle og i 1892 til cykel. Safety-cyklerne blev indført fra England, Tyskland og USA, men også den danske produktion var stærkt stigende. Cyklerne havde efter 1900 stort set fået en udformning, som forblev uændret indtil 1950'erne, da man først med minicyklerne med små hjul, senere med andre udformninger søgte at ændre cyklens stel. Nogle blev almindelige til transport og andet særligt formål, mens andre udelukkende blev et modefænomen.
Den firkantede konstruktion, der fremkom med safety-cyklerne i 1890'erne, er endnu den mest fremherskende, mens cyklens enkeltdele i teknisk og materialemæssig henseende stadig er i stor udvikling.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.