.

BMW 130 Cabriolet.

.

BMW, Bayerische Motoren Werke AG, tysk bil- og motorcykelfabrik, grundlagt som motorfabrik i München 1916; i 1922 sluttet sammen med Bayerische Flugzeugwerke AG. I 1923 blev produktionen udvidet med motorcykler med to-cylindret, luftkølet boksermotor forsynet med kardantræk.

I 1928 købte man Dixi bilfabrikken i Eisenach. BMW blev i løbet af 1930'erne kendt for en serie seks-cylindrede biler af moderne konstruktion og høj kvalitet. Under 2. Verdenskrig blev der især produceret motorcykler og flymotorer.

Efter krigen blev BMW delt, idet bilfabrikken lå i den russiske zone, det senere DDR. Bilerne fra fabrikken i Eisenach fik i 1952 navnet EMW, og produktionen fortsatte til 1956. Senere blev Wartburg fremstillet her.

Efter tabet af fabrikken i Eisenach begyndte BMW i 1952 en bilproduktion i München. Det var store, kostbare biler, og fabrikken overlevede kun på grund af motorcykelproduktionen samt en række små biler med motorcykelmotor.

Virksomheden var tæt på fallit i 1959, da det lykkedes at skaffe ny kapital og i 1961 lancere en helt ny konstruktion, BMW 1500, som blev stamfader til en række modeller.

Siden da har BMW haft succes med en nicheproduktion af kvalitetsbiler, først i mellemklassen, men siden midten af 1980'erne også i direkte konkurrence med Daimler AG's store prestigemodeller. Samtidig er fabrikken den eneste overlevende tyske motorcykelproducent.

BMW købte i 1994 Rover, som dog blev solgt igen i 2000, idet BMW dog beholdt bilmærket Mini. Fra 2003 blev BMW tillige ejer af bilmærket Rolls-Royce.

BMW's internationale hjemmeside

BMW's danske hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig