Volkswagen. Øverst: Adolf Hitler taler ved åbningen af Volkswagen-fabrikken i Fallersleben (nuv. Wolfsburg) 26.5.1938. Folkevognen tjente først og fremmest propagandaformål og blev aldrig udbredt i større omfang under nazismen. Nederst: Ferdinand Piëch (f. 1937), der er søn af Anton Piëch og barnebarn af Ferdinand Porsche, er øverste chef for Volkswagen-koncernen. Her fejrer han i 2000, at VW har fremstillet 20 mio. eksemplarer af modellen Golf.

.

Volkswagen.

.

Volkswagen VW Passat CC

.
Licens: Brukerspesifisert

Volkswagen. Concept 1, VW-fabrikkernes forslag til en moderne bybil. Der anvendes bevidst former, der leder tanken hen på den første folkevogn.

.

Volkswagen, VW, tysk bilkoncern med hovedsæde i Wolfsburg. Koncernen har fabrikker i 27 lande og sælger biler under mærkerne Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Škoda, Porsche, Ducati, Scania, MAN og Volkswagen.

Moderfabrikken Volkswagenwerk blev grundlagt 1938 for at tjene Adolf Hitler og nazisternes plan om tysk massemotorisering. Indtil 1945 var den i den nazistiske arbejdsmarkedsorganisation Deutsche Arbeitsfronts eje; de første "folkevogne" hed Kraft-durch-Freude-Wagen (eller KdF-Wagen) efter en underorganisation under DAF og blev solgt gennem denne vha. et sparemærkesystem.

Under nazismen fremstilledes dog kun 630 styk, mens hovedproduktionen var åbne terrænbiler (Kübelwagen), amfibiebiler (Schwimmwagen), fly og andet krigsmateriel. Folkevognen konstrueredes af Ferdinand Porsche, der sammen med sin svigersøn Anton Piëch (d. 1952) ledede fabrikken indtil 1945.

Af arbejdsstyrken på 17.000 (1943/44) var 67% fremmed- og tvangsarbejdere, herunder fanger i firmaets ni koncentrationslejre. Fabrikken blev beslaglagt i 1945, og den civile bilproduktion genoptaget i de britiske besættelsesmyndigheders regi.

I 1949 blev Volkswagen vesttysk statsejendom, i 1960 aktieselskab, idet 60% af aktierne blev solgt som folkeaktier, mens staten beholdt 20%, der senere privatiseredes, og delstaten Niedersachsen 20%.

Delstaten og metalarbejderforbundet IG Metall holder stadig de største aktieposter, hvorfor virksomhedskulturen er socialdemokratisk præget, og Volkswagen pioner mht. sociale ordninger og fleksibel arbejdstidspolitik.

Folkevognen Typ 1's særegne konstruktion med hækplaceret (dvs. placeret i bagenden), luftkølet boksermotor, centralrørschassis, medbærende karosseri og affjedring ved torsionsstave efterlignedes i efterkrigstiden af bl.a. NSU, Renault, Fiat, Chevrolet og Hino, og den dannede grundlag for Porsche-sportsvognene samt Volkswagens succesrige varevogn Typ 2, "rugbrødet".

Typ 1, der blev fremstillet i Mexico indtil 2004, nåede et produktionsantal på 21.529.464, overgået 2002 af VW's Golf som verdens mest solgte bilmodel. Moderate præstationer og beskeden komfort forhindrede ikke det gammelmodigt udseende, men økonomiske og driftsikre køretøj i at blive symbol på det vesttyske økonomiske mirakel.

Efter i 1960'erne at have forsøgt sig med større modeller som Typ 3 og 411 efter Porsches hækmotorprincip opbyggede Volkswagen fra 1973 en moderne modelrække med selvbærende karosseri, vandkølede motorer og forhjulstræk. Disse typer, Polo, Golf, Passat, har siden hørt til de mest solgte mellemklassebiler.

Typ 1, som i engelsktalende Iande blev markedsført under navnet Beetle, fik i 1998 en efterfølger, New Beetle, som kun i det ydre havde visse fællestræk med sin forgænger, idet den er en fuldt moderne bil med et tydeligt luksuspræg.

I 1999 introducerede VW Lupo 3L TDI, en lille miljøvenlig personbil med dieselmotor og et brændstofforbrug på kun 3 liter pr. 100 km.

Overtagelsen af de teknologiførende bilfabrikker Auto Union (1965; se Audi) og NSU (1969) samt samarbejdet med det italienske designstudie Giugiario muliggjorde det gennemgribende skift i modelpolitik.

I 1986 overtog Volkswagen det spanske bilfirma Seat, i 1990'erne tjekkiske Škoda samt luksus- og sportsvognsfirmaerne Bugatti, Lamborghini og Rolls-Royce med mærket Bentley (mærket Rolls-Royce ejes af BMW).

Volkswagen er blandt verdens største bilkoncerner med 550.000 medarbejdere, en årlig produktion på 9,3 mio. biler og en samlet omsætning på 193 mia. euro (2012).

Volkswagens internationale hjemmeside

Volkswagens danske hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig