Airbag, oppustelig luftpude, anbragt i en med henblik på at beskytte fører og passagerer mod skader i tilfælde af frontalt sammenstød.
Faktaboks
- Etymologi
- Ordet airbag er eng. for 'luftpude'.
En førerairbag er normalt fuldt oppustet inden for 20 millisekunder (ms), ofte tidligere. En airbag indbygges i rattets nav, i instrumentbrættet foran forsædepassageren, i bildørene og i siden på forsædernes ryglæn (sideairbag).
Sideairbaggen i forsæderyglænene er ofte en type, der udover at beskytte kroppen også rejser sig så højt op, at hovedet beskyttes ved en sidekollision (hovedbeskyttelsesairbag).
En dyrere og meget brugt hovedbeskyttelsesairbag er den såkaldte gardinairbag ('window bag'), som ved en sidekollision lynhurtigt folder en beskyttende luftpude ned eller vandret ud i hovedhøjde og ofte i hele kabinens længde.
Gardinairbaggen har en fordel fremfor den mere simple sideairbag- eller hovedbeskyttelsesairbag, idet den beskytter bedre ved et kompliceret uheld. Det kunne fx være, hvis bilen snurrer rundt eller udsættes for en efterfølgende kollision fra siden, hvorved bilens fører og en eventuel forsædepassager først kastes fremad i bilen og derved kommer uden for rækkevidde af hovedbeskyttelsesairbaggen.
I enkelte biler udløses alle bilens airbags, uanset fra hvilken side kollisionen sker. Derved sikres personerne i bilen bedst, men udskiftningen af de mange airbags (ofte seks), kan blive så kostbar, at skaden på især en ældre bil kommer op på en så stor procent af bilens værdi (grænsen ligger i 2010 på 75%), at den af forsikringsselskab og SKAT erklæres for totalskadet. Hvilket ved reparation vil udløse krav om ny registreringsafgift.
Der eksperimenteres med airbags i forsædernes ryglæn og bag bagsædet, ligesom der i mange år er blevet eksperimenteret med airbags i bilens front som beskyttelse mod fodgængere og cyklister, der måtte blive udsat for en påkørsel af bilen.
Airbaggen udløses i dag af en luftpatron/krudtladning, der på få millisekunder puster luftpuden op. Når bilens passagerer kastes fremad eller til siden, opfanges krop og hoved af den i den situation bløde luftpude, hvilket modvirker alvorlige kvæstelser af ansigt og brystkasse.
Men det er et ubetinget krav, at personerne i bilen har sikkerhedsselen korrekt spændt, så det ikke er airbaggen alene, der skal tage imod, ligesom sikkerhedsselen, der i dag normalt har en strammemekanisme (selestrammer samt selekraftbegrænser), holder kroppen tilbage i de millisekunder, der sikrer, at ansigtet først rammer luftpuden, når den er fuldt oppustet og på vej over i en udluftningsfase.
Oppustet udfylder en airbag næsten hele rummet mellem passagerens ansigt og bilens rat eller, for forsædepassagerens vedkommende, instrumentbrættet. Luftudstrømningshuller sørger for, at airbaggen, der kommer ud med over 200 km/h, ikke virker hårdtslående.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.