Chassis, bærende ramme, næsten udelukkende brugt som betegnelse for den bærende ramme i en bil, men dog også meget anvendt i elektronikindustrien, herunder radio- og tv-branchen. De ældste chassiser i biler var oftest trærammer med metalforstærkninger, selvom der også blev bygget chassiser af stålrør. Fra omkring 1900 var chassiser nittet sammen af stålbjælker i U-profil almindelige. Chassis var næsten enerådende i bilindustrien indtil 1930'erne, da det langsomt begyndte at blive fortrængt af selvbærende karosserikonstruktioner.

Faktaboks

Etymologi
Ordet chassis kommer af fr. châssis 'ramme, stel', af châsse 'helgenskrin, brilleindfatning', af lat. capsa 'kasse, kiste'.

Et traditionelt chassis består af to langsgående bjælker forbundet med et afstivende kryds i midten. Denne konstruktion var helt dominerende i amerikansk bilindustri. I Europa anvendtes også centralrørschassis med en enkelt langsgående, bærende bjælke med påsvejsede konsoller eller platformchassis, en stålplade forstærket med pressede og påsvejsede profiler. Af hensyn til bilens køreegenskaber er det ønskeligt at bygge chassiset stift, så det ikke kan vride sig. Men det har altid været vanskeligt, uden at det blev meget tungt.

Efter 2. Verdenskrig er problemet søgt løst enten ved såkaldte rørgitterchassiser af mange små rør svejset sammen i vinkler eller ved chassiser bestående af sammensvejsede kasser af stål- eller aluminiumplade. Begge disse løsninger er imidlertid dyre og uegnede til masseproduktion og ses derfor kun i forbindelse med sports- eller racerbiler. I dag er det selvbærende karosseri helt enerådende ved produktion af personbiler, mens lastbiler stadig i overvejende udstrækning bygges på chassis. Også busser bygges i dag som selvbærende konstruktioner.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig