Tændingssystem. Principskitse af et tændrør. Tændrøret er den komponent af tændingssystemet, der er udsat for de største belastninger, både mekanisk, elektrisk (spændinger på op til 30 kV), kemisk (korrosion af elektroderne fra stoffer i benzinen) og termisk (temperaturer op til 900 °C). Det stiller store krav til udformningen af elektroder og isolation. Midterelektroden består i den viste type af en kobberkerne omgivet af en nikkellegering; i nyere tændrør kan den være af sølv eller platin. Stelelektroden består af en nikkel-chrom-legering.

.

Tændingssystem, elektrisk system, som antænder brændstof-luft-blandingen i en benzin- eller gasmotor. De ældste benzinmotorer fungerede ved, at et gløderør anbragt øverst i cylinderen antændte den indsugede, forstøvede benzin. Ønsket om at kunne styre tændingstidspunktet førte imidlertid til konstruktion af elektriske tændingsanlæg styret af motorens omdrejninger. I de første elektriske tændingssystemer dannedes der en gnist mellem elektroderne i tændrøret vha. en magnet (magnettænding), men allerede omkring 1. Verdenskrig vandt batteritændingen indpas i biler. I dette system dannes gnisten, når en kontakt afbryder strømmen i primærviklingen i tændspolen, således at der induceres en højspændt strøm i sekundærviklingen. Denne højspændte strøm ledes via rotoren i en strømfordeler frem til det tændrør, som skal danne gnist. I 1960'erne blev kontakterne i strømfordeleren i stigende grad afløst af kontaktløse, elektroniske systemer, og i moderne tændingssystemer foregår tændingen rent elektronisk, styret af en computer.

I tilknytning til hver cylinder i motoren sidder et eller to tændrør, der består af en stelelektrode og en midterelektrode adskilt af et gnistgab. Midterelektroden er via et højspændingskabel forbundet med tændingssystemet. Når der springer en gnist mellem de to elektroder, antændes benzin-luft-blandingen.

Tændingstidspunktet i forhold til stemplets stilling er af afgørende betydning for en motors gang og driftsøkonomi. Ideelt skal tændingen foregå, inden stemplet når topstilling, således at forbrændingen kan nå at brede sig fra tændrøret ned mod stemplet og nå stemplet, netop som det vender i topstilling, og presse dette nedad. Se også forbrændingsmotor.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig