TGV er Frankrigs højhastighedstog. Togene kører med hastigheder på 275-300 km/h fra Paris til syd for Lyon (Valence) samt på strækningen Paris-Le Mans/Tours. Versioner af togene anvendes på strækningen Paris-Lille-London (Eurostar) og af Thalys, et togsystem mellem Paris, Bruxelles, Amsterdam og Köln. Der arbejdes fortsat med at forlænge og udbygge TGV-nettet i Frankrig. Togsættene kører også ud over de egentlige højhastighedsstrækninger som almindelige tog, fx til og langs med Rivieraen. Højhastighedsstrækningerne betegnes LGV (Ligne à Grande Vitesse).

Faktaboks

Etymologi

Forkortelsen står for Train à Grande Vitesse, der betyder 'højhastighedstog' på fransk.

Allerede fra 1969 blev der iværksat forsøg med gasturbinetog og fra 1974 med eldrift. TGV blev lanceret i 1976 og sat i drift 1981-1983 på en nybygget strækning fra Paris til Lyon, TGV Sud-Est.

Strækningen blev anlagt med konventionel jernbaneteknik, men banen følger landskabets kurver, dvs. uden tunneler og broer. Jernbanemateriellet er ligeledes udviklet med konventionel teknik, men der køres med hastigheder op til 275 km/h på denne strækning.

TGV Sud-Est blev i 2001 forlænget til hhv. Nimes og Marseille. Næste etape blev TGV Atlantique fra Paris til Le Mans/Tours (1989). Her anvendes en nyere version af TGV-tog, der kører 300 km/h. Tredje etape (1993) blev strækningen fra Paris til Lille og videre til henholdsvis Bruxelles og London (Eurostar). TGV-strækningerne vil fuldt udbygget blive på ca. 3300 km. I 2007 blev der åbnet en ny højhastighedsstrækning fra Paris til Strasbourg (TGV Est).

TGV-togstammen består som togsæt af otte vogne med lokomotiver i begge ender. Længden er 238 m med 485 siddepladser; i 1995 er der kommet en ny dobbeltdækkertype (TGV Duplex) med 545 siddepladser.

Hastighedsrekordforsøg med modificeret TGV-materiel i 1989 gav rekordhastigheder på 482,4 km/h og i 1990 på 515,3 km/h. I april 2007 blev der sat en ny verdensrekord med et ombygget TGV-togsæt på den nye højhastighedsstrækning fra Paris til Strasbourg. Det var planlagt at opnå en hastighed på 540 km/h (150 m/s); det lykkedes at nå 574,8 km/h, dvs. at rekorden fra 1990 blev slået med 61,5 km/h.

SNCF og det franske firma Alstom har udviklet en prototype for TGV-togets afløser: AGV (Automotrice à Grande Vitesse), som er et togsæt, som har motorer i hver bogie under hver vogn. AGV-toget vil have samme længde som et TGV-tog og op til 450 siddepladser. AGV's tophastighed er 360 km/h.

Højhastighedsstrækningerne benævnes LGV (Ligne à Grande Vitesse). LGV-nettet fra Paris går til Lyon, Montpellier, Marseille og Nice, Lille, Strasbourg, Bordeaux samt Nantes og Rennes. TGV-tog anvendes også på almindelige jernbanestrækninger i forlængelse af LGV-nettet. Det franske postvæsen benytter specialbyggede TGV-tog på højhastighedsstrækninger (TGV Postal).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig