Rejsekortet aflæses i en scanner ved påstigning og ved rejsens afslutning. Når rejsen afsluttes, køres kortet forbi check ud-læseren, hvorefter rejsens pris beregnes ud fra aktuelt takstsæt, rejselængde, passagertype og rejseomfang pr. måned.

.

Rejsekortet, elektronisk billet til tog, bus og metro, som erstatter traditionelle billetter overalt i Danmark. Rejsekortet er et chipbaseret plastickort af samme format som et dankort. Kortets chip indeholder en elektronisk "pung" samt nødvendige informationer, bl.a. om kundetype (fx voksen, barn, pensionist), rabatgrundlag, gyldighedsperiode, seneste rejser etc.

Kortet aflæses på en kortlæser med en indbygget scanner ved påstigning, ved skift mellem forskellige transportmidler, fx bus og tog, og endelig ved rejsens afslutning. Der skal være et beløb til rådighed på kortet, for at det kan benyttes, og når det ved rejsens start holdes hen på Det Blå Punkt på check ind-kortlæseren, hæves en forudbetaling.

Når rejsen afsluttes, holdes rejsekort hen på Det Blå Punkt på check ud-kortlæseren, hvorefter rejsens pris beregnes ud fra aktuelt takstsæt, korttype, rejselængde, kundetype og rejseomfang de foregående tre måneder. Der gives mængderabat i nogle takstområder efter et progressivt princip: jo mere der rejses, desto større bliver rabatten pr. rejse. I andre takstområder får man ingen mængderabat, men rejser til gengæld til klippekortpris. Er prisen for ens rejse mindre end forudbetalingen for rejsen, føres forskellen mellem forudbetalingen og rejsens pris tilbage på ens rejsekort, når man checker ud ved rejsens afslutning.

Der findes indtil videre tre typer af rejsekort: Rejsekort anonymt, der købes i udvalgte rejsekortautomater, rejsekort flex samt rejsekort personlige (evt. med foto); de sidste to korttyper bestilles på hjemmesiden rejsekort.dk, hvorfra man ifm. bestillingen af kortet også får adgang til en række selvbetjeningsmuligheder. Bl.a. kan man tanke op, få overblik over sine rejser og spærre sit rejsekort.

På stationerne er der opsat kortlæsere til check ind og check ud samt rejsekortautomater, hvor der bl.a. kan overføres penge fra betalingskort til rejsekort og søges information om saldo og seneste rejser på kortet. På stationer er der endvidere opstillet check ind ekstra-kortlæsere, hvor man kan checke andre medrejsende, hunde og cykler med ind på sit rejsekort. I busser vil der være opsat kortlæsere til check ind og check ud.

Bag rejsekort står DSB, Trafikselskabet Movia, Metroselskabet, Nordjyllands Trafikselskab, Sydtrafik og Midttrafik. Rejsekort blev oprindelig lanceret af DSB som pilotprojekt i 2008 på strækningen Taastrup-Holbæk. Det videre forløb af projektet sker i etaper. I løbet af sommeren 2012 var DSB og Arrivas tog i hele landet, metro, alle busser på Sjælland og flere steder i Jylland med. Ved udgangen af 2017 forventes det, at de sidste regionale trafikselskabers busser er med.

Visionen bag rejsekort er, at det skal være nemt og enkelt at bruge kollektiv trafik på tværs af landsdele og trafikselskaber. Den nye teknologi betyder klare fordele for både kunder og trafikselskaber. Bl.a. får selskaberne langt bedre forudsætninger for at dimensionere trafikken og til at planlægge forbindelser og køreplaner.

I flere byer og lande anvendes forskellige typer af rejsekort: Rejsekort anvender generelt standardiseret RFID teknologi if. ISO 14433A. Der er over 100 millioner rejsekort i brug fordelt på hundredvis af rejsekortsystemer over hele verden. Næsten alle rejsekortsystemer dækker et storby- eller et lokalområde med et enkelt eller nogle få trafikselskaber. Rejsekortsystemerne i Holland og Danmark er anderledes, fordi de dækker hele landet og dermed favner mange trafikselskaber. Flere lande planlægger lignende nationale koncepter. Langt de fleste rejsekortsystemer inkl. det danske anvender korttypen Mifare Classic, mens nyere systemer anvender korttypen Desfire, der har bedre datasikkerhed.

Rejsekortets hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig