IC4-tog. Foto fra 2008.

.

Interiør fra IC4-tog. Foto fra 2008.

.

IC4-tog. Foto fra 2008.

.

IC4-tog, italienskproduceret, dieseldrevet togsæt (litra MG) bestående af fire vogne med fem bogier, hvoraf tre er fællesbogier. Toget er designet af DSB's designteam i samarbejde med Pininfarina og produceres af AnsaldoBreda.

DSB har bestilt 83 af disse togsæt til levering oprindelig fra 2002, men pga. tekniske problemer blev levering og indsættelse i driften udsat og prøvedrift først iværksat medio 2007. Efter fortsatte leveringsproblemer hos Ansaldo Breda blev der i 2009 indgået forlig med DSB med aftale om samlet endelig levering i 2012.

IC4-toget er opbygget efter de samme principper som IC3-toget, men i modsætning til dette vil der ved sammenkoblede togsæt ikke være direkte overgang mellem togsættene. En af vognene er udstyret med lavgulv og fleksareal til kørestole, barnevogne og cykler samt cateringfaciliteter.

Drivsystemet består af fire 560 kW dieselmotorer med mekanisk transmission i form af en 16-trins gearkasse. Taravægten er 147 t, og maksimalhastigheden 180-200 km/h.

Togsættet har 208 siddepladser og er udstyret med klimaanlæg og et informations- og pladsreserveringssystem. Det bliver overvåget og kontrolleret af en computerstyring, som gør det muligt at køre med op til fem sammenkoblede togsæt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig