Boeing Company, amerikansk civil og militær luftfarts- og rumfartsproducent, grundlagt i 1916 af William E. Boeing (1881-1956). Boeing købte i 1997 McDonnell Douglas og luft- og rumfartsdelen af Rockwell (tidligere North American Aviation). Firmaet, der siden 2001 har haft hovedkvarter i Chicago, er opdelt i Boeing Commercial Airplanes (trafikfly), Boeing Defense, Space & Security (militærfly og -helikoptere, våbensystemer og rumfart) og Boeing Capital (finansiering). Boeing var i 2015 verdens største luftfarts- og rumfartsproducent med 160.000 ansatte, 762 leverede trafikfly og en omsætning på 96 mia. dollar.

Boeing har fremstillet mange berømte flytyper, herunder bombeflyene B-17 Flyvende Fæstning og B-29 Superfæstning fra 2. Verdenskrig samt B-52 Stratofortress, der blev anvendt i Vietnam- og Golfkrigen. Selskabet byggede desuden i 1960'erne første trin af Saturn V-raketten. Mest kendt er Boeing nok for sin serie af trafikfly: det første succesfulde jettrafikfly Boeing 707 fra 1954, verdens mest solgte jettrafikfly Boeing 737, Boeing 747 Jumbojet, og Boeing 767. Den to-motorede Boeing 777 fløj første gang i 1994.

Boeing har siden udviklet Boeing 787, der foretog sin første flyvning 15.12.2009. Trafikflyet er udviklet som afløser for B757- og B767-flyene og som konkurrent til Airbus A350. På Boeing 787, som startede under betegnelsen 7E7, er der i høj grad anvendt letvægtsmetaller og kulfibermaterialer for at gøre flyet så let som muligt. Vingerne er en videreudvikling af den superkritiske vinge til Boeing 777, og Boeing 787's to motorer er General Electric Next Generation, GEnx. Samme motor anvendes på Boeing 747-8 fra 2011, der også har mange systemer og letmaterialer til fælles med B787. Boeing 747-8, som er en forlænget version af B747-400, er med sin kapacitet til 400-500 passagerer konstrueret som svar på Airbus' A380. Cargolux, Korean og Cathay Pacific var de første selskaber, der købte 747-8F (fragtversionen), mens Lufthansa var det første selskab, der købte 747-8i (passagerversionen).

Boeing har senest satset på en strategi med mellemstore fly og flere frekvenser, modsat Airbus' strategi baseret på det store A380.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig