Faktaboks

John Alcock
Født
5. november 1892
Død
18. december 1919

John Alcock var en engelsk pilot, der deltog i 1. Verdenskrig, og som den 14.-15.6.1919 foretog den første nonstopflyvning over Atlanterhavet (Newfoundland-Irland) sammen med sin navigatør Arthur Whitten Brown (1886-1948).

Alcock kom i 1910 i træning som flyvemekaniker på Brooklands, lærte at flyve med Farman Longhorn-fly og tog sit flyvecertifikat i 1912. Under 1. Verdenskrig fungerede han som pilot (syv luftsejre) og modtog et DSC (Distinguished Service Cross) for sine bedrifter. I slutningen af krigen, 1917-1918, var han i tyrkisk krigsfangenskab.

Efter krigen fik han job som pilot hos flyproducenten Vickers. I juni 1919 lykkedes det Alcock sammen med navigatøren Arthur Whitten Brown (1886-1948) at vinde Daily Mails udlovede præmie på 10.000 pund for en flyvning mellem Nordamerika og de britiske øer. Med et ombygget tomotoret biplan af typen Vickers Vimy og med Alcock som pilot gennemførte de to den første nonstopflyvning over Atlanterhavet fra St. John's (Newfoundland) til Clifden (Irlands vestkyst) den 14.-15.6.1919. De blev begge adlet herfor. Det originale fly kan ses på Science Museum i London.

John Alcock omkom kort før jul i 1919 ved en flyveulykke ved Rouen efter forsøg på at lande i tæt tåge.

Den 15.6.1954 blev Alcock og Brown hædret med en dobbeltstatue foran terminal 2 i Heathrow lufthavn, London. Året efter udkom bogen The Flight of Alcock & Brown af Graham Wallace, og 50-året for deres bedrift blev mindet på et britisk og et canadisk frimærke. Deres egen beretning om turen Our Transatlantic Flight udkom så sent som i 1969. I 50-året for bedriften i 1979 foretog et engelsk Phantomfly ført af Alcocks barnebarn en mindeflyvning over Atlanten.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig