KZ-fly. Skaberne af de danske KZ-fly: direktør Viggo Kramme (th.) og civilingeniør K.G. Zeuthen. I baggrunden ambulanceflyet KZ IV (tv.) og privatflyet KZ VII. Fotografi fra 1975.

.

KZ-fly, fly fremstillet af den danske flyfabrik Skandinavisk Aero Industri A/S, oprettet 1937 af Viggo Kramme og K.G. Zeuthen.

Frem til 1954 blev der fremstillet i alt 184 fly af ti forskellige typer, bl.a. KZ II tosædet skole- og privatfly (1937, 45 stk.), KZ III tosædet skole- og privatfly (1944, 64 stk.), KZ IV tomotoret ambulancefly (1944, 2 stk.), KZ VII firesædet skole- og privatfly (1946, 56 stk.), KZ VIII ensædet sportsfly (1949, 2 stk.) og KZ X tosædet observationsfly (1951, 13 stk.).

Desuden projekterede man flere typer, som dog ikke kom i produktion, nemlig KZ V, et tomotoret fly til seks passagerer + to mands besætning, KZ VI, et tomotoret taxifly med skubbende motorer til fire personer, samt KZ IX, et enmotoret, tosædet træningsfly med stjernemotor. Det var tiltænkt Det Danske Flyvevåben. Endvidere KZ XI, der var et projekt til et sprøjtefly, som man forsøgte at sælge til New Zealand, men de foretrak en amerikansk flytype.

Man byggede også en KZ (IX) Ellehammer, som var et fly tilnærmet Ellehammers 1909-model. Det blev anvendt ved Ellehammers 50-års-jubilæum i 1956 til minde om hans flyvning i september 1906.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig