CAT, CATegory, flyveteknisk udtryk for, i hvor dårligt vejr der kan landes i den pågældende lufthavn.

Den enkelte lufthavn klassificeres efter de installerede landingshjælpemidler. Der inddeles i tre hovedkategorier, CAT I, CAT II og CAT III, hvor sidstnævnte yderligere er inddelt i tre underkategorier (A, B, C).

I lufthavne godkendt til CAT I kan piloten lande i klart vejr, mens der i lufthavne godkendt til CAT II og CAT III kan landes i forskellige grader af dårlig sigtbarhed. Kravene til autolandingssystemet og lufthavnens infrastruktur er størst i CAT III.

CAT II etableres, når skyhøjden er lavere end 200 ft eller banesynsvidden (Runway Visual Range) er under 800 m. CAT III etableres, når skyhøjden er lavere end 100 ft eller banesynsvidden under 400 m. I CAT IIIA forlanges der en sigtbarhed på 200 m i forhold til banesynsvidden, og piloten skal i en flyvehøjde af 50-100 ft kunne afgøre, om flyet vil lande i banens touchdownzone. I CAT IIIC er der hverken krav til sigtbarhed eller skyhøjde.

I 2017 var lufthavnene i Aalborg og Karup godkendt til CAT II, mens København, Billund og Aarhus var godkendt til CAT III.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig