Motorfyrskib nr. 1 lå de fleste af sine mange år i aktiv tjeneste ud for Esbjerg, 1975-80 på Horns Rev. Det har siden 1990 været udstillings- og museumsskib på Esbjerg Havn.

.

Et fyrskib er et skib udrustet med et fyr og opankret i en fast, kendt position. Efter 2. Verdenskrig blev samtlige danske fyrskibe gradvist inddraget og afhændet til museer eller private.

Fyrskibene var normalt af beskeden størrelse, ofte uden egne fremdrivningsmidler og malet i karakteristiske farver. Danske fyrskibe var røde med et hvidt kors, hvori fyrskibets stationsnavn (fx Gedser Rev) var angivet. Fyrskibets navn var derimod blot et romertal med kongekrone, som var placeret på agterstavnen.

Selve fyrlanternen var placeret i toppen af en svær mast. Skibet kunne også være udrustet med et kraftigt tågesignalapparat og i visse tilfælde endda med radiofyr. Ofte tjente fyrskibe tillige som lodsstationer.

Danmark har sammenlagt haft 25 fyrskibe, som anvendtes i årene 1829-1980, hvoraf de sidste fire var motorfyrskibe. De var især udlagt på stationer i Nordsøen og Kattegat.

Der er bevaret tre danske fyrskibe som museumsgenstande i Helsingør, Ebeltoft og Esbjerg. Andre fire ligger i Kiel (klubhus) og København (to som bolig). Hertil kommer nogle få andre danske fyrskibe, som er ombygget i en sådan grad, at enhver lighed dermed er forsvundet.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig