PANAMAX-skibe i de to Gatunsluser på vej ud i Atlanterhavet.

.

To PANMAX-skibe i de to paralelle Gatunsluser på vej til Atlanterhavet

Den tredje sluse ved Miraflores stod endnu ikke færdig i 2015.

.

Den nye 6,1 km Pacific Access Channel, som leder skibene forbi den nuværende Pedro Miguel-sluse til den nye, tredje sluse ved Miraflores.

.

PANAMAX-skib på Gatunsøen.

.

PANAMAX-skib, fragtskib, der er dimensioneret, så det lige netop kan passere Panamakanalens sluser. Sluserne kan tage skibe med en længde på 294,1 m, en bredde på 32,3 m og en dybgang på 12,4 m. PANAMAX-skibe har kapacitet til op mod 5000 containere. Mange rederier har anskaffet PANAMAX-skibe for at kunne udnytte kanalen optimalt.

Betegnelsen Post-Panamax-skibe benyttes om skibe, der er for store til at besejle Panamakanalen. Da Panamakanalen 2007-16 blev udvidet med et sæt nye sluser i hver ende, og eksisterende dele af kanalen blev gjort bredere og dybere, åbnede det for trafik med større skibe i klassen Neo-Panamax (New Panamax). Neo-Panamax-sluserne kan håndtere skibe med en længde på 366 m, en bredde på 49 m, en dybgang på 15,2 m og en kapacitet til op mod 13.000 containere.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig