• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Concorde

Oprindelige forfattere Krag og LIJ Seneste forfatter Redaktionen

/@api/deki/files/5422/=ud_b_82495.mp3?revision=2

/@api/deki/files/5423/=ud_a_82495.mp3?revision=2

Concorde. Den sidste Concorde letter fra London, 2003.

Concorde. Den sidste Concorde letter fra London, 2003.

Concorde, fransk-britisk overlydstrafikfly indrettet til ca. 100 passagerer. Udviklingen af Concorden begyndte i 1962, og første flyvning fandt sted 2.3.1969. Efter mere end 5000 testflyvningstimer gik Concorden 1975 i trafik hos Air France og British Airways på ruten til hhv. Rio de Janeiro og Bahrain. I 1976 blev Concorden sat ind fra Paris og London til Washington, D.C. og endelig til New York året efter. Der blev i alt bygget tyve Concorde, heraf to prototyper og to forsøgsfly. Concordens rejsehastighed var to gange lydens hastighed (Mach 2), og flyvehøjden på en transatlantisk flyvning kom op omkring 18 km.

Ordet concorde er fransk og betyder 'enighed'.

Concordens deltavinge og krop var bygget af aluminium i et samarbejde mellem franske Aérospatiale og British Aircraft Corporation. De fire Olympus jetmotorer, som hver ydede 170 kN statisk kraft med efterbrænder, blev bygget i samarbejde mellem franske Snecma og engelske Rolls-Royce. Concorden indebar meget nyt for trafikflyvningen; bl.a. den knækbare næse og trimsystemet. Ved acceleration til supersonisk flyvning vandrede vingens trykcenter bagud, og der var derfor indbygget et trimsystem, så brændstof hurtigt kunne pumpes fra de forreste tanke til de bageste. Brændstoffet benyttedes desuden til køling af vingestrukturen, som opvarmedes af friktionen ved supersoniske hastigheder.

Den 25.7.2000 styrtede en Air France Concorde ned nær Paris, hvorved 113 mennesker omkom. Ulykken skete, fordi flyets venstre dæk eksploderede under starten, da det ramte en flydel på banen, som stammede fra en netop startet Continental DC-10. Dækrester gennemtrængte undersiden af venstre vinge og forårsagede en læk i en brændstoftank lige foran motorernes luftindtag. Indsugning af det udstrømmende brændstof forårsagede en kraftig reducering i motorkraften på et kritisk tidspunkt kort efter, at flyet var lettet. Det efterfølgende tab af hastighed førte på trods af besætningens meget dygtige forsøg på at holde flyet i luften til fuldstændig tab af kontrol og dermed nedstyrtning.

Flyvning med Concorde hos både Air France og British Airways blev endeligt indstillet i 2003 (Air France 27.06.2003 og British Airways 26.11.2003).