Louis Renault

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Louis Renault ved rattet i sin Voiturette Type A. Vognen var forsynet med en encylindret motor på 270 cm3, tretrins gearkasse og drivaksel i modsætning til de fleste samtidige biler, som var kæde- eller bæltetrukne. Voituretten vejede 250 kg og havde en tophastighed på ca. 38 km/h. Fotografiet er fra 1899, da Renault producerede 71 køretøjer vha. 60 ansatte på virksomheden i Billancourt uden for Paris.

Louis Renault, 15.2.1877-24.10.1944, fransk industrimand. Han byggede i 1898 en lille bil, som vakte så stor interesse, at han med økonomisk støtte fra sine brødre grundlagde Renault frères, se Renault.

De første år deltog Louis Renault med stor energi i tidens langdistancemotorløb; senere koncentrerede han sig om ledelsen af firmaet. Med sin autoritære ledelsesstil var han Renaults ubestridte leder indtil den tyske besættelse i 1940. Efter befrielsen i 1944 blev Louis Renault anklaget for kollaboration; han døde i fængslet. Se også bil.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Louis Renault ved rattet i sin Voiturette Type A. Vognen var forsynet med en encylindret motor på 270 cm3, tretrins gearkasse og drivaksel i modsætning til de fleste samtidige biler, som var kæde- eller bæltetrukne. Voituretten vejede 250 kg og havde en tophastighed på ca. 38 km/h. Fotografiet er fra 1899, da Renault producerede 71 køretøjer vha. 60 ansatte på virksomheden i Billancourt uden for Paris.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
21/04/2010
Oprindelig forfatter
NJBJ
01/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki