Overstyring. Ved neutral styring foretager hjulene en ren rulning langs dækkets omkreds, i den retning hjulene peger (sorte pile). Ved overstyring ruller baghjulene i en retning (røde pile), der danner en vinkel (skråløbsvinklen) i forhold til hjulets retning. Bilen drejer derfor omkring et drejningscentrum med mindre radius. Ved understyring bevirker forhjulenes skråløbsvinkel, at hjulene ruller udad i forhold til hjulets retning (blå pile); drejeradius bliver derfor større.

.

Overstyring, det fænomen, at en bil i en kurve drejer mere, end forhjulenes styreudslag betinger.

Flere typer af uafhængig baghjulsaffjedring medfører, at baghjulene under affjedringsbevægelsen giver et lille styreudslag. Har hjulene positiv camber, vil dette styreudslag almindeligvis medføre, at bagenden svinger udad i kurven. En anden årsag kan være, at bagdækkenes skråløbsvinkel (vinklen mellem hjulets retning og køreretningen) er større end fordækkenes, fx pga. en uhensigtsmæssig vægtfordeling med stor vægt bag i bilen.

Overstyringstendenser kan være farlige ved høj hastighed, men man kan i nogen grad kompensere for dem ved at have højere dæktryk i bagdækkene end i fordækkene eller ved at montere en krængningsstabilisator ved forhjulsaffjedringen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig