Malmbanan
Malmbanan. Et malmtog på vej mod Narvik med sin tunge last. Det køres med lokomotiver i tospand.
Af /Bahnbilder.
Licens: CC BY NC SA 2.0
Torneträsk
Et persontog passerer Torneträsk - den store sø nær grænsen mod Norge.
Af /Bahnbilder.
Licens: CC BY NC SA 2.0

Malmbanan, enkeltsporet, elektrisk jernbane i Nordsverige, Luleå-Gällivare-Kiruna-Riksgränsen (447 km); herfra fortsætter banen til Narvik i Norge (Ofotbanen). Banen er i sin helhed anlagt med henblik på transport af jernmalm fra minerne omkring Gällivare og Kiruna til havnene i Luleå og Narvik. På strækningen Luleå-Gällivare blev provisorisk drift indledt i 1891; resten af banen blev taget i brug i 1903. Når trafikken er størst, kører daglig over 30 malmtog med en togvægt op til 5200 t og lige så mange tomme tog på strækningen. Hertil kommer et mindre antal persontog. I 1995 blev der befordret ca. 25 mio. t malm.

De rige malmlejer ved Kiruna og Malmberget havde været kendt længe, men det var først med udviklingen af Thomasprocessen, at den fosfatrige malm kunne udnyttes til stålfremstilling. At banen blev ført over fjeldene til Norge, skyldes, at man ønskede at kunne transportere malmen løbende og ikke være afhængig af lagerplads i de måneder, hvor den svenske kyst modsat den norske er isbunden.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig