Faktaboks

Morian Hansen

Jens Henning Fisker Hansen

Født
10. januar 1905, Frederikssund
Død
21. februar 1995
Morian Hansen i britisk speedway
.

Morian Hansen var en dansk speedwaykører og pilot. I 1936 deltog han i speedwayhistoriens allerførste VM-finale på Wembley i London, hvor han blev nummer 11.

Opvækst og uddannelse

Jens Henning "Morian" Hansen blev født i Frederikssund, hvor han også blev uddannet som mekaniker, inden han fik ansættelse hos Ford. I slutningen af 1920'erne giftede han sig med Ellen Bech, med hvem han fik en datter, og han begyndte samtidig at køre speedway og deltage i bilvæddeløb. Øgenavnet Morian er relateret til hans ansigts udseende, når han havde kørt speedway, dengang kaldet dirttrack, hvor slagger og skidt satte sig på kroppen. I 1930 vandt han dansk speedways "Gyldne Hjelm".

Professionel i England

Morian Hansen flyttede snart med sin familie til Storbritannien, hvor professionel motorsport var mere fremme. Han kørte for West Ham, Hackney, Bristol og Wimbledon og var en populær og velanset kører. Ved VM i 1936 og 1937 i London blev han begge år nr. 11. Han kørte også speedway i Australien i den europæiske vinterperiode.

Royal Air Force

Pilot og flyverhelt
.

I 1935 tog Morian Hansen flyvercertifikat og søgte ved 2. Verdenskrigs udbrud i 1939 som 33-årig straks ind i Royal Air Force, der dog fandt ham for gammel til at blive pilot. Han lagde derfor ud som agterskytte på et Vickers Wellington-bombefly hos Eskadrille 99 i Newmarket og blev dermed den første dansker, som gik i tjeneste ved Royal Air Force.

Den 30. december 1939 blev Morian Hansen udnævnt til Pilot Officer (laveste officersgrad i Royal Air Force). Hans første togt over tysk område skete den 14. maj 1940, og natten mellem den 25. og 26. juli 1940 nedskød han som den første bomberskytte en tysk natjager, hvilket indbragte ham den britiske militærorden Distinguished Flying Cross.

Da et Wellington-fly forulykkede den 18.december 1940 under start fra Newmarket med fuld bombelast, lykkedes det den tililende Morian Hansen at redde to af de ombordværende ud af det brændende fly. Dette indbragte ham den næsthøjeste britiske medalje for civil tapperhed, George Medal.

I 1941 blev han udnævnt til Flying Officer og kom på flyveskole. Efter endt træning blev han i 1944 sendt til Burma som testpilot. I 1945 var han tilbage i Europa i Bruxelles som pilot på en Douglas Dakota (C-47/DC-3), og han blev den 5. maj 1945 udpeget til at flyve general Richard Dewing til København. Ved landingen i Københavns Lufthavn blev han således den første hjemvendte dansker i britisk tjeneste efter krigen.

Flyveskoler

Morian Hansen valgte nu at blive i Danmark og oprettede en flyveskole i Kastrup, som i 1946 flyttede til Skovlunde flyveplads, der var grundlagt af ham selv. Da denne blev tvangslukket i 1980, førte han sin virksomhed videre fra sin egen plads i Tune (nær den nuværende Roskilde Lufthavn).

Han fortsatte desuden sin motorsportskarriere efter krigen og vandt bl.a. DM i 1949 og 1953 i specialvognklassen.

Morian Hansen var en kontroversiel person og var ofte i strid med sine omgivelser, bl.a. da han fløj under Lillebæltsbroen i forbindelse med et væddemål. I sine sidste leveår ernærede han sig som taxachauffør i Herlev ved København.

Udgivelser

I 1945 udkom Carl Næsh-Hendriksens bog om Morian Hansens liv med titlen Fra Slaggebane til Spitfire med Morian Hansen. I 2011 udgav Henrik Andersen bogen Morian Hansen – en legende.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig