Odense Staalskibsværft

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Odense Staalskibsværft. På værftet bygges skibene i tørdokke, der, når skroget er færdigt, fyldes med vand, hvorpå skibet kan flyde ud. Byggearbejdet i dokken består hovedsagelig i samling af store enkeltelementer, ofte på flere hundrede ton, som bliver bygget andetsteds på værftsområdet og transporteret til dokken vha. store kraner. Her arbejdes på en sektion af en skibsbund. Fotografi fra slutningen af 1990'erne.

Odense Staalskibsværft, stiftet 1917 af skibsreder A.P. Møller, i 1944 omdannet til aktieselskab. Den første nybygning, S/S Robert Mærsk på 2185 ton dødvægt (tdw), blev leveret i 1920. Værftets placering ved Odense Kanal betød, at man kun kunne bygge skibe på op til 40.000 tdw. I forbindelse med indløbet af en ordre fra USA på en serie tankskibe på 50.000 tdw besluttedes det i 1957 at udbygge med et nyt og større værft ved Munkebo NØ for Odense, Lindøværftet. Det stod færdigt i 1959 med to tørdokke, hvor der kunne bygges skibe på op til 200.000 tdw. I 1969 tog Lindø en tredje dok med en kapacitet på 600.000 tdw i brug sammen med værftets vartegn, den store portalkran med en løfteevne på 1000 t. Værftets hidtil største nybygning er M/T Kirsten Mærsk på 339.300 tdw, bygget 1975 i en periode med ca. 6000 ansatte.

Værftet, som var en del af A.P. Møller-Mærsk-gruppen, havde i 2005 ca. 2750 ansatte. Værftsgruppen, der ud over Lindø bestod af Loksa Shipyard og maskinfabrikken Balti ES i Estland, Baltija Shipbuilding Yard i Litauen og Volkswerft Stralsund i Tyskland, havde i 2005 samlet 6900 medarbejdere. Efter en periode med store økonomiske vanskeligheder solgte værftet i 2007 Volkswerft Stralsund. I 2009 måtte værftet endeligt give op over for international konkurrence, og bestyrelsen besluttede at afvikle Lindø Skibsværft frem til 2012. De baltiske medlemmer af værftsgruppen frasolgtes i forbindelse med lukningen. Fra 2009 har lejere drevet virksomhed på det nedlagte værfts område, og i 2013 solgte A.P. Møller - Mærsk industriparken til Odense Havn, som vil drive Lindø Industripark videre.

Vind tre bøger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Odense Staalskibsværft. På værftet bygges skibene i tørdokke, der, når skroget er færdigt, fyldes med vand, hvorpå skibet kan flyde ud. Byggearbejdet i dokken består hovedsagelig i samling af store enkeltelementer, ofte på flere hundrede ton, som bliver bygget andetsteds på værftsområdet og transporteret til dokken vha. store kraner. Her arbejdes på en sektion af en skibsbund. Fotografi fra slutningen af 1990'erne.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
05/11/2013
Oprindelige forfattere
HMP
01/02/2009
OWD
01/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki