Et skibsværfts karakter er bestemt af størrelsen af de skibe, det bygger eller reparerer. Skibsværfter, der bruges til at bygge meget store skibe, ligger hovedsageligt i Østasien. De meget store skibe bygges i tørdok, mens mindre skibe stadig bygges lokalt, ofte på en bedding, hvorfra de kan glide ud i vandet, når skroget er færdigbygget.
Der findes imidlertid også eksempler på, at skibsskrog bygges inde i land og transporteres i sektioner ud til kysten eller til en flod, hvor de samles i en tørdok eller på en bedding, eller simpelthen samles på en flad strand og rulles ud i vandet på oppustelige gummicylindre.
Traditionelt set ligger et skibsværft ved vandet og udfører alt skibsrelateret arbejde selv. I Danmark lå der tidligere sådanne større traditionelle skibsværfter i København, Helsingør, Nakskov, Odense, Århus, Ålborg, Frederikshavn, Åbenrå og Ringkøbing, medens der lå et tilsvarende antal mindre skibsværfter også i flere andre byer.
Som nævnt findes de fleste store skibsværfter i dag i Østasien. Værfterne i Japan, Sydkorea, Kina og Taiwan byggede således i 1999 73,3 mio. dwt eller 87,1% af verdens samlede nybygningstonnage.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.