Peugeot 406 er en af Peugeots største succeser med over 750.000 solgte indtil 1999. Bilen markerede sig ved fremkomsten i 1995 ikke blot med sit smukke design, men også med en række tekniske nyskabelser, bl.a. passivt medstyrende baghjulsophæng, der medvirker til de dynamiske køreegenskaber. Den viste model er en Sedan fra 1999. En coupé-udgave er designet af Pininfarina, der siden 1950'erne har designet en række af mærkets mest solgte modeller som 403 og 504.

.

Peugeot. Koncernens produktion af præcisionsværktøj går tilbage til oprindelsen som jernstøberi. Peugeot har stadig ry for høj kvalitet i bl.a. de kværne, de fremstiller til en lang række kaffe- og (som her) peberkværne.

.

Peugeot, egl. PSA Peugeot Citroën, fransk industrikoncern. Koncernen, der stadig kontrolleres af Peugeotfamilien, beskæftigede i 2012 202.100 personer og havde en omsætning på 55,4 mia. euro. Ud over biler fremstiller koncernen bl.a. cykler, motorcykler og værktøj.

Peugeot har udgangspunkt i en familievirksomhed, som i 1810 blev omdannet til jernstøberi. I 1888 begyndte firmaet at producere cykler og i 1889 en trehjulet dampvogn; 1890-96 byggedes et mindre antal lette biler med Daimler-forbrændingsmotorer produceret af Panhard & Levassor. I 1896 grundlagde Armand Peugeot (1849-1915) Automobiles Peugeot, som fra 1897 benyttede motorer af egen konstruktion, og i 1900 var firmaet Europas næststørste bilproducent med en produktion på 500 biler.

I 1910 blev de forskellige grene af familievirksomheden sluttet sammen i SA des Automobiles et Cycles Peugeot. Dens største salgssucces før 1. Verdenskrig var den lille Peugeot Bébé konstrueret af Ettore Bugatti. I 1912 vakte Peugeot opsigt ved at lancere en racerbil, hvis motor havde to overliggende knastaksler og halvkugleformede forbrændingskamre. Denne konstruktionsform forblev idealet for højtydende motorer til op i 1960'erne. Siden 1920'erne har Peugeot satset på personbiler til hverdagsbrug af en smule konservativt, men aldrig gammeldags tilsnit. Derudover har firmaet med succes deltaget i motorsport.

I 1974 overtog Peugeot Citroën og i 1978 Chryslers europæiske fabrikker. 2014 købte den kinesiske bilproducent Dongfeng 13 % af aktierne i PSA Peugeot Citroên.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig