Lastbil, motorkøretøj beregnet til transport af gods. I lovgivningen defineres en lastbil som en bil beregnet til godsbefordring med en typegodkendt totalvægt på mere end 3500 kg.
Den første lastbil blev bygget af den tyske Daimler-fabrik i 1896, og i løbet af få år vandt lastbiler indpas hos vognmænd. På trods af deres høje pris var de driftsøkonomisk fordelagtige i forhold til hestevogne, idet de krævede mindre pasning, når de ikke var i brug, og kunne transportere langt større vægt pr. enhed.
De første lastbiler bestod af et solidt chassis med motor og en åben førerplads foran og et lad bagved. Momentet blev overført til bagakslen via kæder, og hjulene var træegerhjul med massive gummiringe. Lastbiler oplevede et gennembrud under 1. Verdenskrig som robust og effektivt transportmiddel, og de store krav, der under feltforhold blev stillet til holdbarhed og anvendelighed, medførte, at luftfyldte dæk og lukkede førerhuse blev almindelig udbredt efter krigen. Endvidere blev det sårbare kædetræk erstattet af kardantræk med kron- og spidshjul i en lukket bagaksel. Omkring 1930 dukkede de første lastbiler med dieselmotor op, og efter 2. Verdenskrig blev denne motortype helt enerådende som drivkraft i store lastbiler. I hele første halvdel af 1900-t. blev der bygget lastbiler i Danmark, bl.a. Gideon og Triangel.
I Danmark findes der (2013) ca. 2050 lastbiler med en totalvægt på 3,5-6 t og ca. 27.800 på over 6 t. Af disse udgør de såkaldte sættevognstrækkere de 12.600. Lastbiler må have en længde på højst 12 m, inklusive påhængsvogn højst 18,5 m. På motorveje må en lastbil ikke køre hurtigere end 80 km/h, på åben vej 70 km/h og i bebyggede områder 50 km/h. Alle lastbiler er underlagt krav om en indbygget fartskriver, som kan registrere maksimal hastighed samt køre- og hviletid.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.