Fugleflugtslinjen, populært navn på motorvejs- og jernbaneforbindelsen, der via Sjælland, Falster, Lolland og færgeruten Rødby-Puttgarden forbinder Skandinavien med Tyskland.

Allerede i 1866 blev der givet koncession på anlæg og drift af en direkte jernbane- og færgeforbindelse mellem København og Hamburg, men projektet strandede. Tanken om Fugleflugtslinjen levede dog videre, men først i 1941 blev der vedtaget love om etablering af jernbane- og automobiloverfart over Femern Bælt med tilhørende jernbaneforbindelse på Lolland samt anlæg af en motorvej fra Storstrømsbroen til Rødbyhavn.

Anlægsarbejdet påbegyndtes samme år, men blev indstillet i 1943. I 1951 indledtes sejlads på en provisorisk færgerute mellem Gedser og Grossenbrode i Vesttyskland. Person- og godstrafikkens stærke vækst i årene herefter førte i 1958 til, at danske og tyske myndigheder enedes om snarest at åbne Fugleflugtslinjen.

Ruten blev indviet i maj 1963 og har siden vist sin betydning for trafikken mellem Skandinavien og specielt de vest- og sydeuropæiske lande. På overfarten Rødby-Puttgarden transporterede færgerne i 2005 6,8 mio. passagerer, 1,8 mio. personbiler og 315.000 lastbiler.

Efter åbningen af Storebæltsforbindelsen for tog i 1997 føres der ikke længere godstog og kun et begrænset antal passagertog over Rødby-Puttgarden.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig