Flyvesikkerhed er en tilstand, hvor der under operation med et luftfartøj ikke sker skade på luftfartøjet, dets ombordværende, dets fragt eller tredjeparter. Man søger at opnå flyvesikkerhed fra det øjeblik, fartøjet har passagerer eller besætningsmedlemmer ombord med hensigten at flyve.

Man søger at opnå flyvesikkerhed ved systematisk at forsøge at identificere, kontrollere og reducere risici der kan true flyvesikkerheden; det gælder indenfor alle dele af luftfart der har med det flyveoperationelle miljø at gøre.

Alle luftfartsorganisationer (dvs. luftfartsselskaber, flyveskoler, lufthavne, flyvekontroltjenester mv.) i EU og det meste af verden er pålagt at have et Safety Management System (SMS), som er et sæt procedurer, der sikrer, at virksomheden kontinuerligt arbejder for at forbedre flyvesikkerheden.

Flyvesikkerheden afhænger bl.a. af luftfartøjets strukturelle styrke, dets betjeningsvenlighed for piloter og mekanikere og driftsikkerheden af dets motorer. Dertil kommer hensigtsmæssige vedligeholdelsesforskrifter og -systemer samt uddannelse og udvælgelse af piloter, mekanikere, flyveledere og andet personel.

I takt med den stigende erfaring, kompleksitet af systemer, samt den teknologiske udvikling, er fokus for opnåelse af flyvesikkerhed i stigende grad blevet udvidet til også at omfatte mere bløde værdier i form af organisatoriske forhold, kulturelle forhold mv., da disse har vist sig at spille en væsentlig rolle i mange ulykker indenfor luftfart. Arbejdet med at reducere risici fokuseres derfor ikke kun på luftfartøjer / hardware, men på det samlede funktionssystem, herunder både mennesker, procedurer og udstyr, indenfor alle aktiviteter der har grænseflader til det flyveoperationelle miljø.

Flyvesikkerhed kan i praksis ikke opnås 100% for samtlige luftfartsoperationer, og det er bl.a. i EU et anerkendt præmis, at der er risici forbundet med at flyve, og at der må accepteres en vis sandsynlighed for en flyulykke til gengæld for de samfundsmæssige fordele, som luftfart giver. Som følge deraf er arbejdet med risici indenfor luftfart ikke dikteret af, at samtlige risici skal elimineres, men i stedet af, at risikoen skal være så lav som det er rimeligt og praktisk muligt, på engelsk As Low As Reasonably Practicable (forkortet ALARP).

Luftfartsmyndighederne (i Danmark Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen) står for udstedelse af certifikater mv. og for kontrol af, at betingelserne for at have et sådant certifikat fortsat er opfyldt. Hvordan dikteres typisk af EU forordninger.

Bygge- og driftsforskrifter for luftfartøjer mv. udgives af standardiseringsgrunde i internationalt samarbejde ved bl.a. udsendelse af Certification Specifications (CS) via Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) i Europa og Federal Aviation Regulations (FAR) i USA.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig