Queen Mary og Queen Elizabeth, to britiske passagerskibe til transatlantisk fart, søsat i hhv. 1934 og 1938 af rederiet Cunard Line. De var hhv. opkaldt efter dronningerne til George 5. og George 6. Med deres ca. 83.000 BRT var det verdens dengang største skibe med en passagerkapacitet på ca. 2300. Under 2. Verdenskrig blev begge skibe rekvireret som troppetransportskibe og indrettet til at kunne have 15.000 soldater om bord. I løbet af krigen transporterede de to skibe 1,5 mio. allierede tropper, hovedsagelig amerikanske soldater fra USA til Europa.

Efter krigen sejlede skibene et par årtier i den transatlantiske passagerfart, indtil de pga. konkurrencen fra flytrafikken i 1967-68 blev oplagt og siden solgt. Queen Elizabeth brændte i Hongkong i 1972, og Queen Mary ligger nu som hotel- og museumsskib i Long Beach, Californien.

Cunard Line søsatte i 1969 Queen Elizabeth 2 (QE2), der har besøgt København flere gange, og som deltog som troppetransportskib i Falklandskrigen. I 2004 søsatte rederiet Queen Mary 2 (QM2), og begge skibe sejlede i krydstogtfart, indtil 2008 hvor Queen Elizabeth 2 blev solgt til en forretningskoncern i Dubai, der ville anvende det som flydende hotelskib. På grund af recessionen er denne plan i 2016 endnu ikke realiseret.

Et tredje krydstogtskib, Queen Victoria, blev søsat i 2007 og besøgte København i december samme år. I 2010 søsatte Cunard Line Queen Elizabeth 3, der afløste QE2 som krydstogtskib. Queen Elizabeth 3 har kapacitet til ca. 2000 passagerer og 1000 besætningsmedlemmer og er bygget i art déco-stil for at bevare præget fra de store, gamle passagerskibe.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig