Containerterminal, lokalitet, hvor omladning af containere mellem skib, bil og bane finder sted. Containerterminaler opstod fra 1960'erne i takt med, at stykgodstrafikken blev "containeriseret", hvilket indebar store fordele både mht. lettere håndtering og større beskyttelse af godset. Containerne blev standardiserede i 20- og 40-fods enheder med ens løfte- og låseanordninger, og skibe, lastbiler, jernbanevogne og containerterminaler blev indrettet til disse mål.

Der er omfattende krav til containerterminalernes placering, indretning og udrustning. Der skal være vanddybde og kajlængde til store containerskibe, der kan rumme op til 6000-7000 TEU (1 TEU svarer til en 20-fods container), ligesom der skal være nem forbindelse til jernbane- og vejnettet. Endvidere skal der være tilstrækkeligt areal til at parkere containerne, så de kan ekspederes uden unødige omflytninger af andre. Placering og videre ekspedition af containere skal computerregistreres for at undgå fejlekspedition af de ret anonyme enheder. Der skal være strømforsyning til køle- og frysecontainere, og området skal være sikret, så risiko for tyveri og hærværk minimeres. Endelig skal der være kørekraner og trucks med topløft, der kan løfte, flytte og stable containerne. Verdens største containerterminal findes i Hongkong med en årlig omsætning på 22,6 mio. TEU (2005). Europas største terminal er i Rotterdam (9,3 mio. TEU, 2005), og Skandinaviens største i Göteborg (0,7 mio. TEU, 2004).

Anvendelse af containere til søtransport betød, at containerne fra havne til virksomheder skulle transporteres over land enten med jernbane eller lastbiler. Inden for jernbaneområdet er der etableret containerterminaler, for Danmarks vedkommende i København, Høje Taastrup, Århus og Taulov, hvor containerne kan blive vekslet fra lastbiler til jernbanevogne og omvendt. Lange tog lastet med containere på særlige bærevogne transporterer disse mellem containerterminaler i storbyområder og industriområder, fx Ruhr og andre knudepunkter samt til havne over hele Europa. I USA transporterer jernbanerne containere fra havnebyerne ind i kontinentet og omvendt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig