Lodsvæsen, lodseri, virksomhed til varetagelse af lodstjeneste. Lodsvæsenets opgave er at indrette lodstjenesten således, at der er kvalificerede lodser til rådighed til at lodse skibe gennem vanskelige farvande for at sikre liv, materielle værdier og miljø og varetage sejladssikkerhed.

Lodsninger i Danmark er reguleret gennem lodsloven. Markedet er opdelt i to segmenter: regionallodsninger, der påbegyndes eller afsluttes i dansk havn, og gennemsejlingslodsninger, der typisk er transitsejlads gennem Øresund og Storebælt af skibe, der ikke anløber dansk havn. Lodsning i danske farvande skal udføres af autoriserede lodser. For bestemte skibstyper som fx olie- og gastankskibe er der lodspligt.

Til at regulere samkvem mellem lods og skib findes særlige internationalt vedtagne signaler og krav for tilkaldelse af lods og afmærkning af lodsfartøjer.

Før lodsloven af 2006 havde det statslige lodsvæsen monopol på så godt som alle lodsninger i dansk farvand. Regionallodsningsområdet er siden fuldt konkurrenceudsat, mens gennemsejlingslodsningerne er delvist konkurrenceudsat. En revision af lodsloven forventes i 2018.

I Danmark varetages forsyningspligten for lodsninger af DanPilot, der siden 2013 har været en selvstændig offentlig virksomhed (SOV) under Erhvervsministeriet. Rammerne for DanPilots virke er beskrevet i Lov om DanPilot. DanPilot udfører ca. 21.000 lodsninger om året (2017).

Foruden DanPilot, der varetager den statslige lodsvirksomhed i danske farvande, findes der kommunale og private lodserier. Alle lodserier er underlagt tilsyn af Søfartsstyrelsen.

"Lodsmænd" nævnes første gang i Frederik 2.s søret af 1561, mens det tidligste danske lodseri oprettedes 1684 i Dragør.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig