Diametralplanet for et skib betegner et lodret langskibssnit midt i skibet. Skibe og både bygges for de allerfleste typers vedkommende med den ydre form af undervandsskroget symmetrisk om diametralplanet. Det skyldes, at en asymmetrisk form vil kunne give problemer med at holde en lige kurs, når skibet er i fart.

Den totale symmetri om diametralplanet af skibets udseende var i ældre tider så udpræget, at man for skibsmodeller til brug for skibets rederi ofte kun udførte den styrbords (højre) side. Derefter monterede man denne side på et spejl, hvilket umiddelbart gav indtryk af et helt skib.

Forsøg med usymmetriske agterskibe

For enkeltskrueskibe, hvor propellerakslen normalt forløber i diametralplanet, har der dog været gjort forsøg med lettere usymmetriske agterskibe. Dette skyldes, at en skibsskrue, som set agterfra drejer med uret, kan have en tendens til at få et fremadsejlende skib til at dreje mod bagbord. Dette modvirkes normalt ved at give en smule ror mod styrbord, men en rorvinkel vil altid give en vis forøgelse af fremdrivningsmodstanden.

En svag usymmetri af agterskibet foran skruen kan således i bedste fald både forbedre skruens virkningsgrad og forhindre unødig rormodstand.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig