Konventionel forstævn
M/S Museet for Søfart.
Licens: CC BY 2.0
Bulbstævn
Af /M/S Museet for Søfart.
Agterstævn
Af /Museet for Søfart.

En stævn er for- eller agterenden på skibe og både. Stævnen danner således afslutningen på skibsskroget og dettes klædning.

Faktaboks

Også kendt som

stavn

Normalt har forstævn og agterstævn forskellig form, men for begge gælder det, at fartøjets sider trækkes sammen ind mod skibets diametralplan og mødes ved stævnene.

Forstævnen er ofte skrogets stærkeste del pga. risikoen for kollision eller grundstødning. Den kan af hensyn til sejlads i is være underløben eller for bedre fremdrivningsforhold være forsynet med en bulb nederst (se bulbstævn).

Ved udformning af agterstævnen tages der hensyn til skibets fremdrivnings- og manøvresystem.

Det mest almindelige er, at et skib har en enkelt skruepropeller og et enkelt ror. I dette tilfælde er agterstævnen udformet på en sådan måde, at skruepropellens aksel kan føres ind i skibet gennem stævnen ved hjælp af en såkaldt pakdåse. Ligeledes skal stævnen kunne støtte eller bære roret.

Dobbeltskrueskibe kan have et eller to ror. Hvis skibet har kun et ror, skal agterstævnen ligesom på enkeltskrueskibe kunne støtte eller bære roret. Hvis skibet har to ror, vil agterstævnen ligesom forstævnen kun tjene til at danne afslutningen på skroget og dettes klædning.

Der bygges dog skibe, som hverken har konventionelle skibsskruer eller ror, men som fremdrives af såkaldte thrusters, som minder lidt om påhængsmotorer, idet enhederne kan drejes om en vertikal akse og dermed også bruges til styring og manøvrering. Skibsskruen er dog oftest placeret i en dyse.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig