Indtil ca. 1850 lå Randers på nordsiden af Gudenåen. Den middelalderlige bykerne ligger på en smal halvø, som strækker sig omtrent fra det nuværende Rådhustorv i nord, hvor Vor Frue Kloster lå, mod syd langs Torvegade, Middelgade og Storegade.
På de omliggende, tørlagte enge i Gudenådalen lå mod øst, hvor Slotscentret ligger i dag, Gråbrødreklosteret, senere slottet Dronningborg. Mod vest ligger Sankt Mortens Kirke og Helligåndshuset (ca. 1500), som er en rest af Helligåndsklosteret.
Rige købmandsgårde er bevaret, fx den middelalderlige Påskesønnernes Gård på Rådhustorvet og fra renæssancetiden flere bindingsværksgårde, bl.a. de fornemste i Brødregade og den tre etager høje Niels Ebbesens Gård (1643) i Storegade. Andre betydelige bygninger er rådhuset fra 1778 samt Svaneapoteket (1802) og Tøjhuset, opført 1801-05 i nyklassicisme af Anders Kruuse med udsmykning af Nicolai Abildgaard og Jens Hiernøe (1748-1801).
På Rådhustorvet rejstes i 1882 en statue af Niels Ebbesen, udført af F.E. Ring. Bronzemonumentet Den jyske hingst er udført af Helen Schou og skal bl.a. minde om hestemarkederne i byen.
I 1800-t.s anden halvdel blev bybilledet ændret markant, da de stejle skråninger på bakkedraget Flintebjerg blev bebygget, og store virksomheder som maskinfabrikken Strømmen og vognfabrikken Skandia blev grundlagt. Byvæksten nåede plateauet nord for byen omkring år 1900, samtidig med at udviklingen begyndte syd for Gudenåen.
Byggeriet rundt om bykernen og langs udfaldsvejene mod nord og syd er præget af etageejendomme, og uden for disse ligger villakvarterer som Neder og Over Hornbæk. Vigtige industrier ligger stadig ved havnen, men store nye industriområder er opstået i yderkvartererne.
Allerede i 1930'erne fik Randers, som den første by i Danmark, en saneringsplan, men gennemførelsen blev først iværksat i 1957 med gadegennembrud i bykernen og en omfattende sanering af især kvarteret mellem Storegade, Brødregade og den omlagte Østervold. Visse middelaldergader er nu gågader, og der er anlagt cirkulationsgader til aflastning af trafikken gennem den indre by.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.