Struer Station. Foto: 2012.

.

Struer Rådhus. Foto: 2012.

.

Struer, by i Vestjylland ud til Venø Bugt i Limfjorden, ca. 15 km nord for Holstebro; 10.375 indb. (2017). Byen er kommunalt administrationscentrum, fra 2007 i den nye Struer Kommune, som også omfatter Thyholm.

Faktaboks

Etymologi
Navnet Struer kendes fra 1552 som Struer, Struøør, 1. led muligvis et stednavn, 2. led -ør 'gruset strandbred'.

Byens vækst fra sidste del af 1800-t. skyldes i høj grad anlægget af jernbanelinjer i flere etaper fra 1865. Stationen og det omfattende baneareal udgør stadig en stor arbejdsplads med ca. 250 ansatte. 1920-23 blev Thybanen omlagt til en højbane, der på 14 brobuer adskiller havnen fra byen og skaber en karakteristisk havnefront, der er blevet renoveret og frilagt.

Byens hovedstrøg, Østergade, løber parallelt med Thybanen fra banegården (1865) til Rådhuset (1921). Tæt herved ligger Struer Gymnasium, som i 1938 overtog DSB's tidligere administrationsbygning, opført i 1916, og Struer Museum med lokalhistoriske samlinger, bl.a. om byens historie og om Bang & Olufsen, samt forfatteren Johannes Buchholtz' Hus; Buchholtz grundlagde Struer Museum i 1930.

Struer Kirke i Kirkegade fra 1891 har glasmosaikruder og alterudsmykning af kunstnerparret Paul Høm og Lisbeth Munch-Petersen.

Havnen er udvidet i flere omgange og rummer mod vest Limfjordens største lystbådehavn og fjordens næststørste trafikhavn (efter Aalborg). Byen blev tidligt hjemsted for store næringsmiddelindustrier, bl.a. et stort slagteri. På havneområdet findes der virksomheder inden for jern, stål og foderstoffer. Øst for havnen går jernbanen i en stor bue ud over et opfyldt område. I Gimsing mod sydøst ligger Bang & Olufsen, der beskæftiger ca. en femtedel af byens indbyggere.

I erhvervsområdet mod syd ligger industrier inden for elektronik, jern og metal, maskiner og træ samt en brødfabrik. Byen har også erhvervsskole med handels- og teknisk gymnasium. Byens vækst med erhvervs- og boligkvarterer i 1960'erne foregik især mod syd, mens udbygning af nyere boligområder sker mod vest i Øster Ølby samt mod nord i forstaden Bremdal, der er forbundet med Struer ad en jernbane- og vejdæmning fra 1856.

Historie

Bebyggelsen havde fra 1600-t. betydning som losse- og ladeplads for Holstebro, og gennembruddet af Agger Tange i 1825 gav Struer øgede muligheder for skibsfart og fiskeri.

Fra midten af 1800-t. voksede byen, stimuleret af nyt havneanlæg og udbygningen af vej- og jernbanenettet. Den første jernbanelinje - mod Skive - blev bygget i 1865, og året efter kom linjen til Holstebro. I 1882 kom yderligere en linje til Thisted over Oddesund.

I 1895 udskiltes byen af landsognet Gimsing, og i 1917 blev Struer købstad. I 1900-t. udviklede Struer sig til en driftig handels- og industriby, men befolkningstallet har de senere år været faldende.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig