Aarhus Havn er Danmarks næststørste havn og største containerhavn; 46,5 ha containerareal med 1,3 kilometer containerkaj, i alt 227 ha med 13 kilometer kaj. Aarhus Havn, der er kommunal selvstyrehavn, anløbes årlig af ca. 6600 skibe og har en godsomsætning på ca. 9,5 millioner tons (2011). Containerruter og fragtfærger omsætter mere end halvdelen, mens resten fordeler sig på transport af foderstoffer, kul, vegetabilske og mineralske olieprodukter samt vindmølleprojekter. Havnen er samtidig en betydelig færgehavn med forbindelser til Sjælland (Kalundborg og Odden). Desuden ankommer i alt ca. 30.000 krydstogtspassagerer årlig.
Havnebassinet har en vanddybde på op til 14 meter. I Nordhavnen på Pier 4 og 3 ligger Containerterminal Nord, Færgeterminalen, Fiskeri- og Lystbådehavnen samt Træskibshavnen. Hurtigfærger til Sjællands Odde og kombifærger til Kalundborg afgår fra Færgeterminalen ved Pier 3. I sommersæsonen ligger krydstogtsskibe ved Pier 2. Inderhavnen består af Pier 1, Mellemarmen og Kornpier. Den centrale del af havnen udgøres af en olie- og benzinhavn, hvor der håndteres olieprodukter, cement, molasse og andet. I Østhavnen håndteres stykgods, og i Multiterminalen losses og lastes blandt andet foderstoffer.
Bortset fra færgetrafikken til Sjælland flyttes havneaktiviteterne på Pier 3 og 4 i 2007 til den nye containerterminal i Østhavnen, og den bynære del af havnen (Pier 1-4) overgår til Aarhus Kommune.
Havnen er et vigtigt knudepunkt, hub, for omladning af gods til og fra hele Østersøregionen, og den indgår i EU's overordnede transportnetværk. Oversøiske containerskibe anløber for at losse og laste gods, der transporteres til og fra Aarhus med feeder-containerskibe fra lande ved Østersøen.
På havneområderne ligger ca. 150 private virksomheder beskæftiget med shipping, handel, transport og pakhusforretning. Dertil kommer en del større fabriksanlæg, blandt andet AarhusKarlshamn (tidligere Aarhus Olie), Scanola, The Solae Company, Dansk Landbrugs Grovvareselskab (DLG) og Aarhus Egnens Andel.
En stor havneudvidelse blev påbegyndt i 1998 ud for Østhavnen. Containerterminal Øst med blandt andet Maersk Lines linjetrafik til Fjernøsten blev således taget i brug i 2001. En større udvidelse af terminalen blev igangsat i 2005 til erstatning for de havnearealer, havnen mister. Ifølge Aarhus Kommunes lokalplan fra 2003 skal en del af havnearealerne på strækningen fra Tangkrogen i syd til Risskov i nord i fremtiden omdannes til byformål.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.