Vejstrækningen på billedet, der findes i området mellem Dybdal Bæk og Skjern Å i den vestligste del af Hedensted Kommune, er et af de få steder i landet, der officielt bærer navnet Hærvejen. De historiske hjulspor, der har givet vejstrækningen sit navn, kan endnu ses i krattet på vejens østside.

.

Den sydlige del af Hærvejens strækning mod Dannevirke.

.

Immervad Bro nord for Hovslund Stationsby er et yndet motiv for malere og fotografer, og den er en af de få bevarede broer på den gamle Oksevej i Sønderjylland. Broen, der ofte er blevet brugt som illustration af, hvordan middelalderens hærvejsbroer så ud, er faktisk bygget i 1786 som en såkaldt stenbjælkebro, dannet af vandret liggende stenbjælker. Det åløb, broen dækker, er i dag tørlagt, da åerne i området er blevet omlagt.

.

Hærvejen er i vore dage kendt som en gammel vej ned gennem Jylland fra Viborg til Dannevirke og dens forlængelse i Slesvig-Holsten. Denne strækning er imidlertid skabt af historikeren Hugo Matthiessen, der udgav bogen Hærvejen i 1930. Hans navngivning kan siges at have været lidt misvisende, eftersom hærveje endnu i 1600-tallet og 1700-tallet var fællesbetegnelsen for de større alfarveje i Danmark.

Faktaboks

Også kendt som

Oksevejen

Forskningen har dertil vist, at man i en historisk sammenhæng ikke skal opfatte alle gamle veje som faste veje, fordi de ikke var anlagt i moderne forstand, men skabt af den trafik, der fra sen vikingetid dannede et netværk af spor mellem bygder og landsbyer. Disse veje blev også benyttet af den gemmengående færdsel, og nogle af ruterne udviklede sig til større alfarveje (hærveje) på grund af den øgede færdsel fx mellem købstæderne.

Før den nuværende hærvejsstrækning fra Viborg til Dannevirke var der således i oldtiden og middelalderen et antal spor dannet af kørende og gående trafik mellem landsbyerne langs hovedvandskellet, hvor færdslen skiftede forløb flere gange og nogle steder benyttede sig af parallelle ruter og ruter på tværs mellem udskibningsstederne langs kysterne.

Fra anden halvdel af 1800-tallet bredte markerne sig de fleste steder på vejens bekostning, men mellem Sorgbrück og Kropperbusch nord for Rendsborg kan man opleve strækninger af den såkaldte Oksevej begrænset i bredden af jordvolde og levende hegn. Vejbanen her er ubefæstet; kun nogle få, vanskeligt passable steder blev den brolagt (fx over Urnehoved og ved Bov). Hvornår disse anlæg er etableret, er uvist, men de er tydeligvis i slægt med andre drivveje, der holdt de vandrende kvægflokke på ruten og uden for de dyrkede marker.

De jyske hærveje eller alfarveje forbandt Danmark med Tyskland og dermed det øvrige Europa over land. I middelalderen blev de bl.a. benyttet af mange pilgrimme. Inden for handelen var det okseeksporten (se studehandel), der fra 1400-tallet satte sit præg på ruterne (drivvejene) langs den jyske højderyg, hvoraf flere fik navne som Oksevejen og Studevejen. Oksedrifterne har fysisk været ødelæggende for de almindelige vejspor, hvorfor det sandsynligvis er en historisk tilsnigelse at lægge dem sammen med alvejsystemet.

Forsvarsvolde langs Hærvejen

At det slesvigske område i perioder har haft særlig militærstrategisk betydning, viser flere forsvarsvolde fra jernalderen, der i ufredstider kunne spærre de nord-sydgående ruter. Den største af disse volde er Dannevirke mellem Hedeby og Hollingsted, som senest blev befæstet under 2. Slesvigske Krig med front mod syd.

Der, hvor den moderne Hærvej krydser Dannevirke umiddelbart sydvest for Slesvig by nær Danevirke Museum, blev voldanlæggets hidtil eneste port, Kalegat eller Viglesport, fundet ved udgravninger i Kampestensmuren, som er fra 700-tallet. Langs Dannevirkes læside mod nord har der formentlig været en rute til kørende og ridende trafik mellem Hedeby og Hollingsted.

Hærvejen i dag

Hærvejen i Dollerup Bakker.

.

I dag er Hærvejen et yndet udflugtsmål og benyttes af mange turister. I 1993 oprettedes Hærvejsruten, en mærket cykel- og vandrerute og en af Danmarks Nationale Cykelruter (rute 3), forlænget mod nord til Skiveren.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig