• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Kløvermarken

Oprindelig forfatter TEjl Seneste forfatter Redaktionen

Kløvermarken, (1843 Kløvermarken), ubebygget del af det militære øvelsesareal Christianshavns Fælled i København. Området blev fra 1909 brugt som flyveplads, hvortil man opstillede nogle primitive hangarer I 1917 byggedes militære værksteder, officersmesse og en bygning til passagerbetjening.

Den 3.6.1910 fløj Alfred Nervø herfra som den første ind over København, og den 17.7.1910 fløj Robert Svendsen over Øresund til Limhamn nær Malmø. Den 19.9.1912 fik Kløvermarken besøg af zeppelineren LZ13 Hansa. Det blev ført af Hugo Eckener og havde konstruktøren Ferdinand von Zeppelin med som passager. Det var første gang, at en zeppeliner besøgte udlandet. Den første flyveulykke på dansk grund skete her, da marineflyveren Ulrik Birch 2.10.1913 forulykkede og døde et par dage senere.

Det Danske Luftfartsselskab, stiftet i 1918, gennemførte fra 1920 ruteflyvning til Malmø og Hamburg fra Kløvermarken. Den 16.3.1926 startede to danske militærfly her fra med piloterne Anders Peter Botved og Peder Herschend samt to mekanikere på en flyvning til Tokyo. Herschend nåede dog kun til Siam (Thailand), mens Botved nåede frem til Tokyo. Civilflyvningen flyttede i 1925 til den nyanlagte lufthavn i Kastrup, og i 1928 fulgte hovedparten af militærflyvningen efter. Den 6.10.1943 sprængte sabotører fra BOPA værkstedsbygningerne.

1945-49 rummede Kløvermarken en stor lejr med 950 barakker til 19.000 tyske flygtninge. I 1984 blev de sidste af de historiske bygninger fra 1917 revet ned. I 2005 opstod der planer om et kommunalt boligbyggeri på og omkring området, men disse måtte stilles i bero, bl.a. på grund af risikoen fra den nærliggende benzinø Prøvestenen. På Kløvermarkens område lå også Strickers Batteri fra 1801, som blev fjernet i 1954 for at give plads til et pyrolyseværk, der blev opgivet i 1981.

Quiz
Hvad udvinder man morfin af?

1: kokablade
2: valmue
3: marguerit