Christian 4.s krone, specielt udført til hans kroning af guldsmeden Didrik Fuiren i Odense for 13.000 daler. Kronen er et hovedværk i dansk guldsmedekunst og også i europæisk målestok et sjældent klenodie.

.

P. van Somers maleri af Christian 4.s svoger, kong Jakob 1. af England i hermelinskåbe og med en lukket krone på hovedet, der ganske i overensstemmelse med Jakob 1.s syn på kongemagten demonstrerer, at der ikke findes nogen myndighed over kongen uden Gud, symboliseret ved korset oven på kronen.

.

Udsnit af håndkoloreret tegning i stambog fra o. 1603, som viser en konge med scepter, der i den dennesidige tilværelse hersker over bonden med hakken. Men over for døden er de begge stillet lige.

.

Dér lå så Frederiksborg Slot, midt i de nordsjællandske skove, isoleret fra menigmand, men dog så mægtigt med sine tre store længer og himmelstræbende tårne, at ingen, der besøgte det, eller fik et glimt af det hen over trætoppene, kunne være i tvivl om, at bygherren var en magtfuld monark. Mere end noget tidligere kongeligt bygningsværk genspejlede det den tanke om den kronede øvrigheds guddommelige ophøjelse, som netop i slutningen af 1500-tallet slog igennem i de europæiske stater.

Da Christian 4. i 1596 var blevet kronet i Vor Frue Kirke i København, havde bisp Peder Winstrup, der forrettede den højtidelige handling, i sin store latinske indledningstale understreget, at Gud rundt om i Den hellige Skrift kaldte kongerne for guder. Selv om Winstrup i sin gennemgang af den overdådigt udsmykkede guldkrone samtidig havde betonet, at ædelstenene symboliserede rigets herrer, råd og adel, der styrede sammen med kongen, var det kongens magt og vælde, han først og fremmest lagde vægt på. I sin afsluttende tale dristede han sig ligefrem til at forkynde, at nu var Hans kongelige Majestæt i Jesu navn blevet salvet og kronet til en „enevolds konge”.

Om end Peder Winstrup næppe med denne karakteristik lagde den betydning i ordet, som det skulle få i løbet af 1600-tallet, lå der i fremhævelsen af kongemagten som værende nærmere Gud end undersåtterne en tendens, der pegede fremad mod enevælden. Og den overdådige kroningsfest, der kostede flere skattedaler end nogen sinde, var ikke blot udtryk for en ung nyslået konges ønske om at demonstrere sin betydning, men også en ideologisk manifestation.

Egentlige enevoldsteorier var endnu ikke nået til Danmark. Men samme år som Christian 4. blev kronet, døde den franske statsteoretiker Jean Bodin. Han havde i en række værker, der hurtigt vandt stor udbredelse, betonet tanken om statsmagtens enhed og udelelighed, helst i skikkelse af en enevældig konge, thi det burde være i staten, således som det er i familien, der også kun har ét overhoved.

Dronning Anna Cathrines hjemland, Brandenburg i det nordøstlige Tyskland, var et af de fyrstendømmer, hvis regenter i teori og praksis dyrkede den stærke fyrstemagt, og det smittede af på de lærde, der syslede med politisk tænkning. Blandt disse var den tyske læge Henning Arnisæus, der i begyndelsen af århundredet var lærer i moral ved universitetet i den brandenburgske by, Frankfurt an der Oder. I sit værk „De jure majestatis”- „Om majestætsrettighederne” – fra 1610 nærmede Arnisæus sig en enevoldstankegang. Selv om han ikke tildelte kongen al magt, ubunden af alle grænser, argumenterede han kraftigt for, at kongen burde være uafsættelig, og han hånede dem, der mente, at kongen var til for folkets skyld. Med tidens sans for spidsfindigheder gjorde han opmærksom på, at selv om lægen var til for patientens skyld, læreren for elevens og familiefaderen for familiens, kunne man dog ikke deraf drage den slutning, at lægen var underordnet patienten, læreren eleven og familiefaderen familiens øvrige medlemmer!

Arnisæus tog også stilling til den århundredgamle debat om forholdet mellem kirke og stat. I smuk forlængelse af den tradition, Martin Luther havde skabt ved at underordne kirken staten og forlange, at en kristen undersåt adlød den verdslige øvrighed, der var indsat af Herren selv, understregede Arnisæus statens magt over kirken. Kirken var statens tømme, med hvilken undersåtterne holdtes i ave.

1619 blev Arnisæus Christian 4.s livlæge, og selv om det er i denne egenskab, han sporadisk optræder i kilderne, kan det meget vel tænkes, at kongen og hans statsteoretisk skolede læge i stille stunder, når kongens medregerende rigsråder ikke har været i nærheden, har luftet deres fælles syn på, hvad der var sand majestætisk ret. Og Christian 4. har næppe været uenig med Arnisæus, når denne lagde vægt på, at de fyrstelige dyder ikke var de samme som de undersåtlige dyder. „Den, der fraviger kongevejen,” skrev Arnisæus, „og bliver til en tyran, det er ikke ham, der lever i utugt, raser mod privatfamilierne, udpresser hårde skatter, øver sin kongelov med strenghed … eller er en fjende af litteraturen; men det er derimod ham, som forsømmer samfundets vel og i al sin tanke og handling sigter mod at kuldkaste staten og borgernes velfærd.”

Den, der imidlertid gik længst i fremhævelsen af kongemagtens ophøjethed, var Christian 4.s egen svoger, kong Jakob 1. af England. Han hævdede, at en fri konge kun var undergivet Gud og sin samvittighed. Han herskede uindskrænket over sine undersåtter. Og skulle det hænde, at kongen ikke var retfærdig, men ond, var det ikke tilladt undersåtterne at afsætte ham. De måtte nøjes med at bede til Gud om at komme dem til hjælp og om at tilgive deres synder, for den onde konge var Guds ris. Jakob 1. erklærede rent ud, at kongerne havde magt til at „gøre deres undersåtter til en slags skakbrikker”. Og som et ekko af Peder Winstrups tale ved Christian 4.s kroning fastslog han i 1610 i en tale til det engelske parlament: „Monarkiet er den højeste ting på Jorden, thi kongerne er ikke blot Guds stedfortrædere på Jorden, men af Gud kaldes de selv guder.”

Christoffer Dybvad

Der var således rigelig åndelig føde til at mætte en konge, der ønskede at skaffe sig uindskrænket magt. Men selv om Christian 4. så langtfra forsagede magten og hellere end gerne ordnede alt selv, var han hverken et teoretisk eller strategisk hoved. Han skrev ikke som sin svoger pamfletter om den absolutte kongemagts berettigelse. I hans tusinder af egenhændige breve er der ikke en eneste sammenhængende betragtning over, hvad han mente burde være kongemagtens rette placering i forhold til Gud og undersåtterne, kun almindeligheder om kongens ret og pligt og indimellem, når han var irriteret på rigsrådet, sarkastiske udfald mod den adel, der ragede til sig på kronens bekostning.

Ca. 1620 gav hans hofmatematiker, Christoffer Dybvad, ham ellers en række gode råd om, hvordan han kunne komme af med den medregerende adel, som bandt hans hånd. Dybvad var påvirket af Jean Bodin og dertil en hidsig natur, der forvandlede Bodins monarkiske teoretiseren til skarp polemik.

Ifølge Dybvad skyldtes alt ondt i samfundet, at Danmark ikke var et arverige, således som det havde været i fordums tid. Adelen havde tilranet sig magten, sat sig på nakken af bønderne, fordærvet købmandskabet i riget og gået bag om ryggen på kongen. Det var nu på tide, at der blev gjort en ende på adelens indflydelse. Rigsrådet skulle afskaffes og kongen have absolut magt, således som den franske havde det. Og hofmatematikeren talte sig frem til, at eftersom der kun fandtes godt 800 adelige i hele Danmark, ville det ikke koste mere end to læster blod at gøre kongen enevældig.

Det gik Dybvad ilde. Han blev fængslet og taget i forhør af tre rigsråder. Da han tilhørte den lærde stand, skulle han dømmes af universitetets ledelse, konsistorium. Den 22. december 1620 faldt dommen. Christoffer Dybvad blev fundet skyldig i at have forgrebet sig imod Gud, den kristelige religion, Kongelig Majestæt, riget, rigens råd, menig adel og andre rigens stænder. Flere forbrydelser var det næppe muligt at begå på én gang, og konsistorium fradømte ham da også al ære og fratog ham alle hans akademiske titler, hvorefter det gav ham kongens nåde eller unåde i vold. Christian 4. lod Dybvad slippe med livsvarigt fængsel, måske fordi kongen i virkeligheden var den eneste, han ikke havde fornærmet. Dybvad døde to år senere i sin celle på Kalundborg Slot.

Dommen over Christoffer Dybvad blev afsagt kun lidt mere end et år, efter at kongen havde udnævnt Henning Arnisæus til sin livlæge, men Arnisæus var ikke alene mere moderat end Dybvad, han forstod også at holde tand for tunge.

Når Christian 4. end ikke i de år, hvor han både økonomisk og udenrigspolitisk stod stærkt, tog et politisk opgør med adelen for at styrke kongemagten, skyldtes det naturligvis ikke i første række hans manglende sans for statsteoretiske spekulationer. Den almene europæiske enevoldstendens var i sidste ende ikke en følge af en Bodins, en Arnisæus' eller en Christoffer Dybvads overvejelser. Det forholdt sig tværtimod omvendt. Centralmagtens voksende styrke, som pegede frem mod enevælden, var et resultat af de øgede administrative og militære opgaver, statsapparatet måtte tage sig af.

Når det blev en stærk politisk centralisering, der mere og mere viste sig som løsningen på statens vækst, skyldtes det i første række magtkampen inden for den herskende godsejerklasse og mellem herremændene og det fremvoksende borgerskab. Kongemagten lukrerede på disse modsætninger, og den kunne desuden påberåbe sig en stærk centralmagts nødvendighed med henvisning til den latente trussel mod den herskende orden, som befolkningsflertallet, de store bondemasser, udgjorde. Bondekrigene i begyndelsen af 1500-tallet, i Danmark Clementsfejden i 1530'rne, kunne endnu i 1600-tallets begyndelse få selv den mest selvrådige adelsmand, der helst ikke så kongemagten styrket, til at indse nødvendigheden af en stærk statsmagt. Og til daglig sloges herremanden med halsstarrige og modvillige bønder, som mindede ham om den understrøm af murrende utilfredshed, der fandtes hos samfundets politisk umyndige flertal.

Vejviser

Værket Danmarkshistorien i 17 bind udkom i 2. udgave 2002-5. Teksten ovenfor er kapitlet Gud blandt guder.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig