Knud Lybye, 1.4.1898-5.4.1957, luftfartsdirektør. Født i Frederiksværk, død i Kbh., urne på Frbg. kgd. L. var oprindelig uddannet ved toldvæsenet, men blev 1925 optaget som elev på Hærens fly-veskole og samme år antaget som militærflyver. Efter et års tjeneste vendte L. tilbage til toldvæsenet, dog kun for en kort periode idet han 1927 blev udnævnt til trafikleder i Det Danske Luftfartselskab der netop var undergået væsentlige forandringer efter nogle mindre gode år. Problemerne blev dog overvundet i de følgende år, og det var således et selskab i fremgang L. blev direktør for 1934. Han var DDLs administrerende direktør frem til 1947 og igen fra 1951 til sin død. I den mellemliggende årrække var han medlem af direktionen samtidig med at han 1946-49 var udstationeret i Stockholm som direktør i det nydannede Scandinavian Airlines System.

L.s indsats under og efter krigen må særlig fremhæves. De nordiske luftfartselskaber besluttede i 1939 at samarbejde om en luftrute fra Skandinavien til USA, og i et nedsat udvalg skulle L. varetage danske interesser. På trods af krigsudbruddet fortsatte arbejdet, og i begyndelsen af 1940 rejste en nordisk delegation med bl.a. L. som deltager til USA for at forhandle med amerikanske myndigheder og luftfartselskaber. Man stod over for planernes realisation da besættelsen satte en stopper for dem. På talrige rejser til Sverige genoptog L. sammen med formanden for DDLs bestyrelse, Per Kampmann, mod slutningen af krigen forhandlingerne om en skandinavisk rute til USA og anskaffelsen af maskiner hertil i USA. Efter aftale med frihedsrådet drog L., der i øvrigt havde måttet gå under jorden, i foråret 1945 til Cuba for at deltage i stiftelsen af en ny, international luftfartsorganisation, IATA; L. nåede imidlertid ikke frem før konferencen var slut, men han benyttede lejligheden til at forhandle med Douglas-fabrikken om leveringen af maskiner til Atlanterhavsruten ligesom det lykkedes efter forhandlinger med amerikanske myndigheder at leje tre brugte krigsmaskiner. Senere i 1945 var L. igen i USA for at skaffe maskiner til DDL. Selskabet stod således godt rustet til det opsving flyvetrafikken tog i efterkrigsårene. Karakteristisk er det at den første maskine der for SAS i 1946 fløj på ruten København-New York var en af DDLs maskiner. - L. havde ud over sin direktørpost i DDL en række andre hverv og tillidshverv med tilknytning til flyvning ligesom han var medlem af Turistrådet 1935-47 og i bestyrelsen for Reserveofficersforeningen.

Familie

Forældre: distriktsdyrlæge Hans L. (1858-1918) og sygeplejerske Marie Hedevig Olaeia Sewerin (1864-1922). Gift 29.6.1935 i Søllerød k. med telefonist Esther Scheibel Jensen, født 22.2.1904 i Kbh. (Skt. Andreas), død 27.12.1954 sst. (gift 1. gang med prokurist Aage Grønbech; ægteskabet opløst 1933), d. af portner Frederik Frits Henrik Jensen (1872-1917) og oldfrue Marie Emilie Scheibel (1879-1957).

Udnævnelser

R. 1939. R.1 1952.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

K. L.: Dansk trafikflyvning gennem 25 år, 1943. - Børsen 1.11.1934; sst. 6.4.1957. Povl Westphall: Det Danske Luftfartselskab 1918-68, 1968. - Levnedsberetning i ordenskapitlet.

Kommentarer (2)

skrev hanne gregersen

lex.dk kalder Knud Lybye ' luftfartsdirektør'.
Dette er betegnelsen for 'Direktøren for Statens Luftfartsvæsen', altså det statslige organ. Knud Lybye var direktør for DDL- det kommercielle luftfartsselskab. I foråret 1945 opstod netop tvivl, om det var den ene eller anden direktør, der skulle sendes til USA.

Hanne Gregersen

svarede Jørgen Nørby Jensen

Tak for din kommentar. Dansk Biografisk Leksikon opdateres desværre ikke. Vi lader din kommentar stå til almindelig orientering.

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig