Bjørn Rasmussen, Bjørn Erik Mynster Rasmussen, 14.2.1918-23.11.1972, filmhistoriker. Født på Frbg. (Solbjerg), død i Rom, begravet Hellebæk kgd. Efter studentereksamen (Skt. Jørgens gymnasium) studerede R. ved Kbh.s univ. hvor han 1945 blev mag.art. i nordisk filologi (konferens om Johannes Ewald). Allerede i studietiden havde han imidlertid fattet interesse for filmmediet og virkede 1944–46 som filmanmelder ved Kristeligt Dagblad. Sin eneste praktiske filmerfaring fik han 1946–47 som assistent ved kortfilmselskabet Minerva Film hvor han instruerede dokumentarfilmen Det vilfasvejsede icopaltag. 1948 blev han knyttet til Danmarks radio hvor han indtil 1959 virkede som filmkommentator. Det var dog først og fremmest TV-arbejdet der skabte hans nationale berømmelse. Hans faste program "Filmorientering", der begyndte med ugentlige udsendelser 1952, gjorde ham landskendt og havde utvivlsomt afgørende indflydelse på tidens filmsmag. Selv om han ikke var magister i film (men siden, som universitetslærer, kom til at uddanne de første magistre i filmvidenskab), var han i publikums øjne filmmagisteren par excellence: med cigaren i mundvigen og et forsorent glimt i øjet tog han biografrepertoiret under kærlig kritisk eller allerhøjst svagt ironisk behandling på skærmen, idet han øste af en tilsyneladende ubegrænset viden om navne og filmtitler. Han opnåede at blive parodieret af Dirch Passer i denne rolle (i den korte farce Filmdesorientering, 1962). Kun én gang, med den såkaldte Brusiovich-affære 1961, kom han i modvind hos offentligheden, idet han demonstrerede det drillende lune, som hans elskelige personlighed også rummede, og til almindelig bestyrtelse oplyste, at han gennem flere år i sine udsendelser havde moret sig med lejlighedsvis at referere til en fiktiv russisk filminstruktør.

1969 blev han æresmedlem af Filmmedarbejderforeningen, 1970 blev han amanuensis i filmvidenskab ved Kbh.s univ. Han havde kontakter til den internationale filmverden og sad i mange festival-juryer, bl.a. FIPRESCI-juryen. Som forfatter helligede han sig den pædagogiske opgave som det blev hans livsværk at realisere, nemlig at forklare publikum hvad film og især filmkunst er og kan være, bl.a. med bøgerne Hvad er film (skrevet i samarbejde med I. C. Lauritzen), 1954, og Film i tiden, 1958. Et udvalg af hans anmeldelser og artikler Bjørn Rasmussen om dansk film – bl.a. fra tiden 1959–69 hvor han virkede som anmelder ved dagbladet Aktuelt – udkom 1978. Hans væsentligste litterære indsats er dog hans serie af factsregistrerende håndbøger, Filmens hvem, hvad, hvor, 1950, Filmens hvem-er-hvem, 1957, og især fembinds værket Filmens hvem-hvad-hvor, ny udg. 1968–70, et pionerværk af internationalt format hvor han gjorde sine legendariske informationsmængder tilgængelige, til uvurderlig nytte for biografpublikummet og filmvidenskaben. Værket blev belønnet med en Bodil 1970. R. var en generøs personlighed i det danske filmmiljø, en filmvidenskabelig pioner og dansk kulturlivs første store og mediebevidste popularisator af filmkunsten.

Familie

Forældre: lærer, senere viceinspektør, dr.phil. S. V. R. (1884–1963) og sygeplejerske Ida Marie Mynster (1888–1978). Gift 30.6.1945 i Kbh. (Vartov) med musikpædagog Kirsten Marie-Louise Maagaard, født 24.1.1918 i Kbh. (Christians), d. af vicedirektør Otto Vilhelm Marius Christen Tange M. (1888–1968) og faglærer Asta Paludan-Maller Andersen (1888–1976).

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

B. R. om dansk film, ved Kaare Schmidt, 1978 (heri bibliografi).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig