Bjørn Nørgård, f. 21.5.1947, billedhugger. Bjørn Nørgård begyndte som 16-årig på Den eksperimenterende kunstskole. Han malede en smule i starten, men hurtigt blev det arbejdet med forskellige materialer brugt i happening-sammenhæng der kom til at interessere ham. 1966 lavede han to materialehappenings i Galerie 101 i København, senere samme år lavede han en del af det i Düsseldorf i samarbejde med Joseph Beuys, og i de følgende år blev det endnu mere, nogle af tingene udformedes tillige til brug i udstillingssammenhæng. Nørgård var nu med i en mængde arrangementer, fx i Dumping festival for kulturvarer, Fælledparken 1967, Festival 200, Charlottenborg 1968. Han var desuden med i Antinarkotikaligaen, var med til at lave bladet HÆTSJJ, var medredaktør af tidsskrifterne Ta'BOX, Nordstjernens vægavis, A+B, og deltog i øvrigt i eksperimentudstillinger og kollektive manifestationer. I 1969 lavede han aktionen Nøgen kvindelig Kristus som bl.a. viser Lene Adler Petersens nøgenvandring gennem Børsens lokaler. Aktionen blev senere et afsnit i filmen Den kvindelige Kristus som fulgtes af en række andre film: Dyrehaven, 1970, sammen med bl.a. Per Kirkeby, Mao-filmen, 1967, Den grønne kjole, 1968, Nadveren 1971, TV-filmen En forførers dagbog, 1971 m.fl. Nørgård har desuden skrevet en række artikler, indlæg og kommentarer og 1971 udgav han romanen Sommeren der gik. Som en udløber af kollektive aktiviteter var Nørgård i 1972 med til at starte Eks-skolens trykkeri.

Nørgård blev for alvor en forkætret figur da han, sammen med Lene Adler Petersen, i 1970 udførte den rituelle hesteslagtning i forbindelse med udstillingen Tabernakel på Louisiana. Siden har Nørgård hovedsagelig arbejdet med skulptur, og han lavede i de følgende år en række arbejder der er rigt sammensatte såvel med hensyn til brug af andre billeder af både triviel og kunsthistorisk art som i materialemæssig henseende. Et par af Nørgårds største skulpturarbejder er udsmykningen af Hovedbiblioteket i Gladsaxe 1982 og Menneskemuren som i 1982-83 blev udstillet på Guggenheimmuseet i USA (1984 opstillet foran Statens museum for kunst i Kbh.). Tillige har Nørgård bidraget til udstillingerne 5 dänische Künstler, Kunstmuseum Luzern 1976 og Ungdomsbiennalen i Paris 1977. I 1980 var han sammen med Per Kirkeby Danmarks repræsentant ved biennalen i Venezia.

Blandt han øvrige større skulpturarbejder kan nævnes Thors tårn, 1986, der er et 26 m højt tårn rejst ved Høje Taastrup station. Der er anvendt forskellige materialer som teglsten, glas og granitskulpturer. Skulpturen af granit, støbejern og vand Himmelstigen - Jacobs drøm, 1999 står på banegårdspladsen i Vejle, og ved Odense banegård er rejst skulpturen Skyggen, rejsekammeraten og improvisatoren - et treenigt portræt af H.C. Andersen, 2002-05. Borgerne fra Holstebro, 2001-04 er et monument på Nørreport torv i Holstebro, hertil er ligeledes anvendt forskellige materialer som kinesisk granit, stål, bronze, nysølv m.m. Kærlighedsøen, 2000-10, er en omfattende installation i granit, vand og glas opført i Ørestaden. Skulpturgruppen Det genmodoficerede paradis, 2000 blev fremstillet til udstillingen Expo 2000 i Hannover, senere er den flyttet til København. Også i udlandet har Nørgård udført skulpturarbejder, bl.a. den store skulptur Treenighed, 1991-2000 i Malmø. Inden for arkitektur har tegnet etagebyggeriet Bispebjerg bakke, 1997-2007. Gobeliner til Danmarks dronningen, 1988-2000 er 17 gobeliner ophængt i Christiansborg slots riddersal; gobelinerne, der var en gave til dronning Margrethe i anledning af hendes 50-års-fødselsdag, skildrer Danmarkshistorien fra vikingetiden og frem. Nørgård har endvidere udført udsmykninger til kirker, bl.a. til Knebel kirke, 1999-2002, Christianskirken, Fredericia (Du skal elske din fjende), 2001-07 og Ikast kirke 2012 (Riv dette tempel ned). Det er desuden blevet bestemt, at han skal udføre det senere gravmæle i Roskilde domkirke over dronning Margrethe og prins Henrik.

En stor retrospektiv udstilling med N.s grafiske arbejder blev afholdt i kobberstiksamlingen, Statens museum for kunst 1981. 1976-77 var han medlem af kunstnersammenslutningen Decembristerne, derefter af udstillingsgruppen Arme og Ben. Fra 1994 har han været medlem af Den frie udstilling.

Nørgård var professor i skulptur ved Kunstakademiet 1985-94; han var endvidere medlem af Akademirådet 1996-2002. N. modtog Eckersberg-medaljen 1980, Prins Eugen medaljen 1995 og Thorvaldsens medalje 1996, Europa Nostra-prisen 2008, og 1999 belønnedens han med medaljen Ingenio et arti.

Familie

Født i København.

Forældre: teknisk tegner Jørgen Nørgård Sørensen og Betty Olivia Schæffer.

Udnævnelser

R. 1994.

Bibliografi

Hans-Jørgen Nielsen: Nielsen og den hvide verden, [1968] 116-21. Henning Christiansen i Louisiana revy X, 1970 nr. 3 42f. Nogle da. kunstnere efter 1945. Kat., Kunstforen., Kbh. 1976. B. N., 1981 = Lommebog fra Den kgl. kobberstiksaml. XVII.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig