Erik Thommesen, 15.2.1916-22.8.2008, billedhugger. Erik Thommesen studerede en kort tid zoologi inden han blev indfanget af maleriet, snart fandt han dog frem til skulpturen som skulle blive den udtryksform han viede sit liv. Men selv om han droppede zoologien for at blive selvlært billedhugger blev det ikke en afsked med naturen. Mennesket blev fra første færd hans vigtigste kunstneriske inspiration og motiv. Fra debuten 1937 og nogle år frem er dette motiv helt tydeligt i hans knoklede, sært stiliserede skulpturer. Allerede omkring 1940 blev han abstrakt, men – vel at mærke – som resultat af en gradvis udvikling. Og den der er fortrolig med formsproget i hans tidlige arbejder kan godt se det figurative udgangspunkt, det er stort set det samme han arbejdede med hele tiden. Motiverne er til stadighed hentet i den nære virkelighed, hos familien. Menneskehovedet er et af hans mest brugte motiver, men også parret, helfiguren og mor-og-barn. Erik Thommesens foretrukne materiale var træ, men han lavede også skulpturer i brændt ler, sten og bronze. Med sin personlige udtryksmåde stod han fra starten uden for de herskende retninger i tidens skulpturkunst, men impulser fra naturfolkenes kunst og Picassos og Matisses skulpturer gav næring til hans egne bestræbelser. Erik Thommesens skulpturer er ofte langstrakte med blødt afrundede former i velafvejet samspil, men også blidt mod hinanden bøjede former præget af ømhed og sensuel varme er karakteristiske for hans udtryksmåde som inderst kredser om den menneskelige sammenhæng med naturen. Erik Thommesens kunst er uprogrammatisk og lavmælt til det upåfaldende. Men han er en meget original og betydelig billedhugger der stilfærdigt skabte sine værker som plastiske virkeligheder, synliggjorte erfaringer. Værkerne har aldrig været tynget af aktuelle ideer eller synspunkter som er kunsten fremmed, men til gengæld blandede Erik Thommesen sig ved adskillige lejligheder i kunstdebatten som skribent. Hans mange indlæg og artikler er dog i grunden altid forsvarsskrifter for det inderste og grundlæggende, det hen-over-alleretninger-forbindende i kunsten.

Erik Thommesen deltog i flere af Cobragruppens vigtige manifestationer, men han markerede senere stor afstand. Erik Thommesen udstillede flittigt, bl.a. på Høstudstillingen 1944–49 og på Martsudstillingen 1951–81, afholdt retrospektiv udstilling i Kunstforeningen i Kbh. (sammen med Jeppe Vontillius) 1957. I 1956 repræsenterede Erik Thommesen sammen med Egill Jacobsen Danmark ved biennalen i Venezia. Erik Thommesen er repræsenteret i mange samlinger og museer, bl.a. Louisiana, Statens museum for kunst, Nordjyllands kunstmuseum og Ny Carlsberg glyptoteket. Han løste flere store udsmykningsopgaver, bl.a. udførte han en stor skulptur Livstræet til Danmarks tekniske højskole, Lundtoftesletten, 1973. I 1972 tildeltes han Thorvaldsen-medaljen, i 1983 Prins Eugen medaljen og Carl Nielsen og Anne-Marie Carl Nielsens legat 1990.

Familie

Erik Thommesen blev født i København (Kristkirkens sg.); begravet på Blistrup kirkegårds fællesgrav, Græsted.

Forældre: civilingeniør Harald T. (1885–1960) og Ester Klintøe (1889–1971). Gift 24.8.1940 i Kbh. (b.v.) med væver Anna Olivia Jepsen (Anna T.), født 10.9.1908 i Kbh. (Filips), død 6.1.2004, d. af skibsfører i DFDS Jep Olivarius J. (1879–1948) og Anna Sørine Louise Slengerik (1880–1960).

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Poul Vad: E. T., i 1964] = Danske nutidskunstnere V.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig