N. Dajon, Nicolai Dajon, 21.1.1748-14.12.1823, billedhugger. Født i Kbh. (Nic.), død sst. (Helligg.), begravet sst. (Ass.). D. tilhørte en - formentlig fransk - slægt der allerede 1624 kan påvises her i landet, og som gennem flere slægtled havde beklædt stillingerne som kgl. boldmestre, bygningsskrivere eller materialforvaltere. Fra 1759 uddannedes han til billedhugger på kunstakademiet og vandt 1766 den store guldmedalje for et relief Israeliterne samle Manna i Ørken. I de følgende år arbejdede han i Johannes Wiedewelts atelier, og først 1775 fik han rejsestipendiet så han over Tyskland kunne rejse til Italien hvor han forblev til 1781 uden at opholdet dog synes at have betydet noget særligt for hans kunstneriske udvikling. Han hjemsendte 1778 en nu forsvundet Paris i halv naturlig størrelse og blev efter hjemkomsten 1783 medlem af akademiet på en liggende figur Østersøen. Forholdene var på det tidspunkt meget vanskelige for en yngre billedhugger idet de få større bestillinger tilfaldt Wiedewelt; og D. der 1787 betegner sig selv som trængende opnåede i en lang årrække kun et beskedent honorar for undervisning i modellering i ornamentskolen. Først 1803 efter Wiedewelts død blev han professor i billedhuggerkunst ved akademiet; 1818-21 var han dets direktør. - Nogen omfattende kunstnerisk virksomhed kom D., der var en elskværdig men ikke meget energisk natur, aldrig til at udfolde. Hans bedste arbejder stammer fra 1780'erne og -90'erne; der er i dem ofte både en vis skarphed og en ynde der i langt højere grad skyldes hans læreår på akademiet i Jacques Salys tid end den klassiske form tiden tvang ham til at anlægge. Som hans vigtigste arbejder fra disse år kan nævnes figurerne til Vodroffslund af Foraaret, Sommeren og Høsten (St. mus.), Tapperhed og Borgerdyd til Frihedsstøtten, måske efter Nicolai Abildgaards udkast, samt forskellige portrætter som den fortrinlige marmorbuste af Frederik VI som Kronprins, 1783-84 (Sorø akademi), medaljonerne af A. C. Hviid (Regensen) og Jens Low-zon (St. mus.) samt marmorbusten af A. P. Bernstorff til landhusholdningsselskabet (nu på Fr.borg). Efter 1800 indskrænkede D.s virksomhed sig næsten udelukkende til fremstilling af gravmæler af varierende kunstnerisk kvalitet; en række af disse findes på Assistens kirkegård. Nu og da havde han en portrætbestilling, og et par gange udførte han sammen med andre kunstnere dekorative arbejder, således sammen med N. Abildgaard Mindedekorationen for Frederik VI og Slaget paa Reden på Nørrejyllands tøjhus i Randers ca. 1805 og sammen med P. Malling 1818-19 monumentet i Holmens kirkes kapel for Tordenskjold hvis portrætmedaljon han udførte efter Balthasar Denners maleri.

Familie

Forældre: bygningsskriver, senere materialforvalter og bygningskommissær Frantz D. (1719-94) og Agnete Plum (1718-87). Ugift.

Ikonografi

Silhouet af C. Limprecht (Kgl. bibl.). To silhouetter, den ene tegnet af Chr. Bayer (Fr.borg). Mal. af Jens Juel (Fr.borg). Mal. af Hans Hansen, 1809 (kunstakad.) Raderet profilbillede af D. som ældre.

Bibliografi

H. P. F. Barfod i Pers. hist. t. 6.r. VI, 1915 45-53 (slægten D.). Gravminder fra Kbh.s og Frbg.s kirkegårde, 1912. Victor P. Christensen i Kunstmuseets årsskr. 1919 112f og sst. 121-23 56. Abildgaard. Arkitektur og dekoration, med tekst af Leo Swane, 1926. V. Thorlacius-Ussing i Kunstmuseets årsskr. 1929-31 258-61. Danm.s kirker, Kbh. II, 1960-65 156-58; sst. Århus amt, 1968-(under udgivelse 1978).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig