Emil Krause, Axel Emil Krause, 14.4.1871-11.3.1945, maler, grafiker. Emil Krause kom i malerlære 1887, blev svend 1891 og arbejdede derpå som dekorationsmaler i tre år. Samtidig blev han af Axel Hou forberedt til akademiet som han besøgte mellem 1889 og 1895 og forlod med afgang. Med forskellige akademistipendier foretog han en del studierejser i udlandet. Sommeren 1896 tilbragte han i Visby, var 1897–98 i Tyskland og Italien, 1901–02 på en rejse til Østasien med en ØK-damper, besøgte 1904 og 1932 Færøerne, var 1912 i London og 1921 atter i Italien. Emil Krause debuterede på Charlottenborg 1895 med et portræt og har siden udstillet her årlig. 1905, 1907–10, 1912 og 1922 var han repræsenteret på Kunstnernes efterårsudstilling, 1912 på udstillingen i Brighton, 1914 på Den baltiske udstilling i Malmö samt på talrige grafiske udstillinger i udlandet.

Som maler har Emil Krause dyrket portrætter og figurbilleder, navnlig med folkelivsmotiver, og blandt disse sidste er Tønderidning i St. Magleby paa Amager, 1897 og Dans i en Røgstue paa Færøerne, 1905, blevet belønnet med den Neuhausenske præmie. Blandt portrætterne kan nævnes: Gudmund Henlze, 1895, Xylograf F. Hendriksen, Komponisten Sextus Miskow og Billedhuggeren Carl J. Bonnesen, 1931. Omkring 1900 begyndte Emil Krause at arbejde med grafisk kunst, og det er navnlig som grafiker, at han er blevet kendt. Han har udført talrige raderinger og var til at begynde med såvel i sin teknik med det tætte sorte streglag som i sin kunstneriske opfattelse med den udpræget romantiske grundstemning påvirket af Hans Nikolaj Hansen. Af hans tidlige raderinger med et romantisk præg kan nævnes Visbymuren og Ung Kvinde paa en Balkon fra 1900 og De seks Søstre fra 1901. I sin grafik har Emil Krause også været inde på symbolske fremstillinger som fx Kulturen og Karons Baad, men mest karakteristiske for ham i senere år er hans talrige bybilleder med motiver navnlig fra det gamle København. eller sønderjyske byer som Flensborg og Sønderborg. Han gengiver her fortrinsvis den gamle arkitektur, undertiden i fler-farvetryk, og går i enkelte blade som fx Det gamle Christiansborg op i en ret monumental størrelse. Men han har også, navnlig i Byen paa Kryds og Tværs i Billeder og Vers, 1928, søgt at skildre gadelivet og de specifikt københavnske typer.

Emil Krause har undertiden skrevet avisartikler om aktuelle kunstneriske spørgsmål og bekæmpede således bl.a. (i Hovedstaden og Berlingske Tidende) planen om et spir på Frue kirke. I tre år var han kunstanmelder ved Ugens Tilskuer. 1905 blev han medlem af bestyrelsen for Grafisk kunstnersamfund, var 1919–20 medlem af censurkomiteen, 1923–24 af udstillingskomiteen ved Charlottenborg og valgtes 1934 til medlem af akademirådet. Medlem af forskønnelsesforeningen 1929–45. Arbejder på Fr.borg og i kobberstiksamlingen.

Familie

Emil Krause blev født i København (Frbg.), døde i Farum og er begravet sammesteds. Forældre: træ- og finérhandler Meinert Harald Krause (1836–1912) og Elsine Kirstine Søborg (1837–1905). Gift 7.2.1899 i København (Frels.) med Bertha Marie Vilhelmine Brassel, født 26.3.1877 i København (Frels.), død 11.5.1958 i Farum, d. af smed Ole Jacob Brassel (1826–86) og Anne Katarine Nielsen (1840–1915).

Udnævnelser

R. 1940.

Ikonografi

Afbildet på mal. af H. Dohm, 1930. Mal. af G.V. Blom, 1931. Buste af J.J. Bregnø udst. 1941. Malet selvportræt. Foto.

Bibliografi

J. Z[ibrandtsen] i Nationaltid. 13.4.1945. W. [Schwartz] i Politiken s.d. Kat. for dødsboauktionen, Kunsthallen 25.11.1945 m. indledn. af Rich. Magnussen. – Levneds-beretning i ordenskapitlet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig