• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Josie Barbette

Oprindelig forfatter OAndrup
Artiklen stammer fra 2. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1933-44.

Josie Barbette, 16.9.1657-.1731, emaljemaler. Født i Strasbourg, begravet 2.1.1732 i Kbh. (Tysk ref.). B. opholdt sig endnu 1684 i Strasbourg, men kort derefter måtte han flygte på grund af ophævelsen af det nantiske edikt og opholdt sig derefter i Schweiz, antagelig i Geneve. Fra ca. 1689 synes B. at have taget ophold i Kbh. hvilket en notits i de kgl. kammerregnskaber tyder på. Den Joseas Barbeck som 1690 fik borgerskab i Kbh. som "skildrer" må således være B., ligesom den Jonas Barbet der samme år nævnes i stoleregistret fra den reformerte kirke. Han nærmede sig nu hoffet ad den sædvanlige vej over Ulrik Frederik Gyldenløve og Sophie Amalie Moth hvis portrætter han udførte 1692, og nåede snart så langt frem i anseelse at han fandt beskæftigelse hos kongen, dels således at han malede dennes, dronningens og prinsesse Sophie Hedevigs portrætter, dels ved at han malede små allegoriske billeder, det danske våben o.l. Der kendes også fra hans hånd kopier efter van Dycks portrætter og en miniature af Carl XI af Sverige (1696). Af kongens kasse udbetales ham penge 1693–99, 1701 og 1716. – Portrætter på Rosenborg, Fr. borg, i Kobberstiksamlingen, på Gisselfeld, Jægerspris, British Museum, det historiske museum i Moskva, i Landesmuseum i Kassel og i den Sinebrychoffske samling i Helsingfors. Miniaturemalerens lod er ofte blot den at kopiere i sit bestandigere materiale de officielle hofmaleres oliebilleder; B. må derfor først værdsættes som den trofaste og følsomme kopist, dernæst som den fortrinlige kolorist og tekniker. Hans miniaturer har en finhed i farvetoningen, en delikatesse i behandlingen som bevirker at han regnes blandt de allerstørste emaljemalere, og at hans arbejder, når bagsiden med den fine marmorårede contreemalje er skjult, ofte er erhvervede af kendere som fremragende arbejder af Louis XIVs hofemailleur Jean Petitot. B. synes at have været stærkt beskæftiget for guldsmede, bl.a. Andreas Norman, navnlig i årene efter 1700.

Familie

Forældre: guldarbejder Frédéric B. og Marguerite Basseschin. Gift 1.11.1694 i Kbh. (Tysk ref.) med Anna Catharina Flockenius, begr. 28.3.1741 i Kbh. (Tysk ref.), d. af nederlandsk præst i Franckenthal Gerhard Vosmar F. (død ca. 1685, gift 3. gang 1683 med Geertruid de Haes, enke efter brygger Isack Ferein) og Jacomyna Bosch eller hans 2. hustru Adelheit Heueschin (Hausen).

Bibliografi

E. F. S. Lund: Danske malede portrætter IV, 1912 47–49. J. J. Foster: Miniature painters II, 1903 101. E. Lemberger: Bildniss-Miniaturen in Skandinavien, 1912 127. Henri Clouzot: Miniaturistes sur émaille, 1924 13. P. Lespinasse: Les artistes français en Scandinavie, 1928 48 53 56–58. T. Holck Colding: Danish miniatures, 1948 13–16, fig. 7–9. Danm.s kirker. Kbh.by I 3, 1966–72 42f.

Ikonografi

Relief af Jean Cavalier (Nat.mus.).