Kristian Møhl, Karl Kristian Møhl(-Hansen), ved dåben Carl Christian, 20.2.1876-7.12.1962, maler. Født i Ibsker, død i Kbh. (Jakobs), urne på Ramløse kgd. M. havde stået i malerlære og gået på Teknisk skole inden han fra april 1895 til jan. 1896 var elev på kunstakademiet. Til trods for den korte elevtid fik han dog akademistipendier 1905, -06 og -12, samt 1911 Raben-Levetzaus og 1914 og -25 Bernh. Hirschsprungs legat. Af stor betydning for hans kunstneriske udvikling blev elevtiden på Zahrtmanns skole 1896-99. M. rejste til Italien 1904, London 1907, Spanien 1920, Holland 1926 og -29 og Paris 1926 og -37. Han debuterede på Charlottenborgs forårsudstilling 1899, men udstillede ellers oftest på Den frie hvor han blev medlem 1901. I udlandet vistes hans malerier og kunstindustri bl.a. på Den baltiska utställningen 1914 i Malmö hvor han dekorerede det danske hus, på udstillingen af nyere dansk kunst 1919 i Liljevalchs konsthall i Stockholm, på den internationale udstilling 1925 i Paris og i Helsingfors 1928. M. har bl.a. haft separatudstillinger i Kunstindustrimuseet 1909, i Den frie 1923, i Kunstforeningen 1928 og -35 og i Kunsthallen 1950. 1920 modtog han Eckersbergs medalje for et maleri og 1925 i Paris en guldmedalje for tekstilarbejder.

Som maler knytter M. sig til en dansk landskabstradition med rødder tilbage til P. C. Skovgaard, tilsat en vis inspiration fra Corot (if. Jan Zibrandtsen i Weilbachs kunstnerleksikon). Hans indgående naturstudier, ofte i akvarel, er interessantere end de større malerier der i offentligt eje findes på Statens museum for kunst og på kunstmuseerne i Maribo, Tønder og Ålborg.

M. udførte et par gravmæler i sandsten for familiemedlemmer og var allerede tidligt også virksom som kunsthåndværker. I 1890'erne tegnede han broderiudkast til frøknerne Marie Bindesbøll og Kristiane Konstantin-Hansens broderiforretning og senere bl.a. til Clara Wæver og udkast til vævninger til Mette Vestergaard. En kort tid var han hos Bing & Grøndahl, og også sølvsmedekunsten nød godt af hans dekorative evner idet han tegnede for både Georg Jensen, Birgitte Eriksen og A. og F. Dragsted. Hans virksomhed omfattede endvidere bogomslag for Gyldendal, tapeter og tekstiler. Hans naturstudier kom kunstindustrien til gode idet motiverne ofte er hentet fra dyre- og planteverdenen. Stilistisk begyndte M. i et art nouveaupåvirket formsprog der i Danmark blev til skønvirkestilen for i 20'erne at følge tidens dekorative stilretning. Hans kunstindustrielle arbejder kan ses i Kunstindustrimuseet og tegninger hertil i kobberstiksamlingen.

Familie

Forældre: provst Lauritz Christian Hansen (1822-1907) og Hanne Charlotte Marie Møhl (1831-1905). Navneforandring til Møhl-Hansen 23.2.1929, til Møhl 1957. Gift 31.12.1903 i Kbh. (b.v.) med Gerda Ragnhild Hansen, født 10.5.1878 i Kbh. (Lyngby), død 21.11.1972 i Lyngby, d. af højesteretssagfører, landstingsmand Octavius H. (1838-1903) og Ida A. Wulff (1845-1924). – Far til Ulrik M. Bror til P. O. Ryberg Hansen.

Ikonografi

Afbildet på Poul S. Christiansens mal. af Zahrtmanns malerskole 1898-99 (Århus kunstmus.), efter dette tegn. af kunstneren selv 1905. Mal. af H. Vedel, 1899 (Kbh.s bymus.). Foto.

Bibliografi

Interview i Berl. tid. 16.2.1956. – A. C. Fabricius og P. C. B. Bondesen: Slægten Fabricius fra Faaborg, 1884 (ny udg. 1937) 62. Hans Konow: Stamtvl. over etatsråd A. N. Hansens efterkommere, 2. udg. 1970 70f tvl. XXXII. Mario Krohn i Kunstbl., 1909-10 61f. Kristian Zahrtmann. En mindebog, udg. F. Hendriksen, 1919. Ivan Munk Olsen i Skønvirke VII, 1921 1-9. Berl. tid. 15.2.1923. Th. Oppermann sst. 23.2.1923. Kai Flor sst. 18.1.1928. Politiken 25.2.1923 og 20.2.1946. Pierre Lübecker sst. 8.12.1962. Th. Faaborg i Nationaltid. 15.1.1928. Karen Lund i Håndarbejdets fremme, 1945 9-14.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig