Mogens Jørgensen, Mogens Henri Jørgensen, 26.2.1914-31.7.2007, maler. Født i Kbh. (Maria sg.), begravet på Solbjerg kirkegård, Frederiksberg. En række år efter debuten på Kunstnernes efterårsudstilling 1938 arbejdede J. endnu realistisk. Udgangspunktet var Rostrup Bøyesen-skolen hvor J. havde været elev, og dens kredsen omkring figurens rytme og helhed. Men allerede syv-otte år efter debutåret frigjorde han sig fra den genkendelige udtryksmåde og fandt frem til et abstrakt ekspressionistisk billedsprog med et stilfærdigt og mønsteragtigt præg. Naturindtryk og en følelsesmættet kontemplativ indstilling bidrog også til udtrykkets karakter. Fra midten af 1950erne blev hovedparten af J.s produktion knyttet til hans omfattende arbejde med at skabe kunstneriske udsmykninger til forskellige kirker, og i takt med de vekslende krav til disse udsmykninger og deres omgivelser udvidede J. sin skala af udtryksmåder og tekniske færdigheder. Det blev til en lang række glasmosaikker, lofts- og altertavlemalerier, vævninger, elektriske lyskompositioner, samt udformning af en keramisk flisevæg til Båring højskole og en messehagel til Jægersborg kirke.

J. udstillede på kunstnersammenslutningen Bølleblomsten 1948–50 og 1957-85 på den eksperimentelt indstillede Majudstillingen, herefter med malersammenslutningen M-59 frem til 1994. Han er repræsenteret på bl.a. Louisiana og Museum for dekorativ konst i Lund. J.s betydning for kirkekunsten herhjemme har siden verdenskrigen været uovertruffen. På forskellig vis satte han sammen med ægtefællen, skulptøren og arkitekten Gudrun Steenberg, et vigtigt og fornyende kunstnerisk præg på omkr. 25 kirker herhjemme og i Sverige. Det gælder bl.a. Hover kirke ved Vejle, Rejsby kirke ved Ribe, Christianskirken i Kgs. Lyngby, kirkerne i Burlöv og Arlöv i Skåne, Fredenskirken i Viby ved Århus, Nørrelandskirken i Holstebro og Kirke Værløse kirke. En ubetinget kulmination af det kirkekunstneriske arbejde er imidlertid Täby kirke ved Stockholm (1976). Det er en glaskirke som i sin usædvanlige helhed er et fællesværk af J. og dens arkitekt Gudrun Steenberg. Kirken er blevet karakteriseret som én eneste stor udsmykning, og de 950 m2 vægge i afdæmpet koloreret glasmosaik er J.s mest monumentale kunstneriske indsats. 1993 lavede han tre mosaikruder med motivet en lysrose til Blågårs kirke i København.J. modtog bl.a. Eckersberg-medaljen 1984 og Selskabet for kirkelig kunsts hædersgave 1987.

Familie

F: vinhandler, grosserer Charles Valdemar J. (1873–1950) og Ellen Westergaard (1883–1957). Gift 25.1.1944 i Brønshøj k. med billedhugger, arkitekt Gudrun Elisabeth Steenberg, født 21.5.1914 i Göteborg, død 2.3.1998, d. af ingeniør Charles S. (1873–1962) og Ann-Mari Hendén (født 1890).

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Poul Vad: Billedet, væggen og rummet, 1968 99–102.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig