Sigurd Wandel, 22.2.1875-3.6.1947, maler. Født på Frbg, død i Hellerup, begravet sst. W. dimitteredes fra Teknisk skole til kunstakademiet hvor han gik i forskolen okt. 1892-jan. 1895. Derefter var han Kristian Zahrtmanns elev vinteren 1895-96 og efteråret 1897 og søgte atter skoleni i kort tid i årene 1899 og 1904. Han deltog som tegner i Ingolf-ekspeditionen til Grønland 1895, var med Zahrtmann i Italien foråret n.å. og opholdt sig 1896-97 i Dresden hvor han gjorde studier ved akademiet og kopierede Rembrandt i galleriet. W. hører til en gruppe Zahrtmann-elever der tilegnede sig lærerens betoning af form og rumvirkning, men samtidig influeredes stærkt af galleristudier. De nærmede sig clair-obscuret i deres behandling af lyset og stemte farven derefter, et standpunkt hvorfra W. dog senere arbejdede sig op til et højere lys og en klarere, køligere farveholdning. I århundredets første årti kæmpede W. sig frem med en række store "figurgrupper", ɔ: interiører, mest fra hans hjem, med portrætgrupper af hans nærmeste eller hans kunstvenner, hvoraf det bedste vel er det der hænger i Den Hirschsprungske samling (1907-08), og som indbragte ham akademiets årsmedalje. Nævnes kan her også billedet af udstillingskomiteens møde (1912-13; Charlottenborg-udstillingens komité) og det anselige Fiskere ved Vestkysten, 1936 med en række helfigurer i legemsstørrelse. Men for øvrigt har hans virkefelt været ret omspændende og omfattet landskaber – i begyndelsen stemt efter en samlende sølvtone, senere ofte karakteriserede ved en mere dekorativ holdning – opstillinger og portrætter. Blandt de sidste er Anker Kysten måske det der smukkest viser W.s bestræbelser for at forene viden om mennesker og karakterskildring med akademisk-monumental portrætholdning. Studium og gammel kultur har stedse spillet en afgørende rolle for ham. Dette har også givet sig udslag i hans stærke samleririteresser der både omfattede kunstgenstande, især græske antikviteter, og bøger. Han har lejlighedsvis skrevet om bibliofile emner (Skønvirke VI, 1920, Kunstmuseets årsskrift 1921-23) og hans samling af kunstfærdige gamle bogbind, der solgtes ved auktion 1923, var "vistnok den betydeligste privatsamling her i landet" af denne art. Disse interesser førte til at han 1924 overtog Skandinavisk Antikvariat i Bredgade (nu på Gl. Strand).

Ved siden af sin malervirksomhed har W. haft en lang akademisk karriere og med iver deltaget i ledelsen af kunstlivets anliggender. Han var assistent ved akademiets kvindelige malerskole 1908-19 og udnævntes okt. 1920 til professor i malerkunst under ret dramatiske omstændigheder, idet akademi-eleverne rejste demonstrationsstrejke mod akademiet. Han har haft sæde i akademirådet fra 1912, i Charlottenborg-udstillingens faste komité 1908-17 og 1935-38, samt formand 1945-46, og beklædte posten som akademiets direktør 1940-43. Endvidere var han medlem af bestyrelserne for Den danske radérforening 1909-31, Foreningen til gamle bygningers bevaring 1914–23 og Foreningen for boghåndværk 1922-25. – Akademiet tildelte W. års-medaljen (Eckersbergs medalje) 1. gang 1908 for Figurgruppe, 2. gang 1910 for Morgenmaaltid og Serdin Hansens præmie for genremaleri 1911 for Interiør. Hans udstillingsdeltagelse har været knyttet til Charlottenborg-udstillingen, hvortil han indsendte årligt 1897-1925 og derefter med lange mellemrum, bl.a. efterår 1929 og efterår 1939, og han havde udstilling i Kunstforeningen 1910. Arbejder af ham findes i kunstmuseet, Den Hirschsprungske samling, på Fr.borg, i museerne i Maribo, Odense, Ribe, Sønderborg, Århus, Ålborg, på Skagen og i Rønne. – Hustruen Marie Wandel blev student 1917, gik på tegne- og kunstindustriskolen for kvinder, var på akademiet 1921-23 og udstillede fra 1924 regelmæssigt på Charlottenborg. 1929 fik hun den lille guldmedalje for Josef af Arimatæa og Kristus.

Familie

Forældre: grosserer Oscar Andreas W. (1845-1925) og Elisabeth Christiane Alvina Møller (1850-1926). Gift 1. gang 14.5.1902 i Kbh. (Andr.) med Gudrun Bergh, født 26.5.1882 i Kbh. (Stefans), død 10.12.1976 i Ordrup, d. af handelsfuldmægtig, senere grosserer Carl B. (1846-1918) og Helene Marie Restorff (1852-1904). Ægteskabet opløst. Gift 1. gang 6.5.1927 i Sønder Omme med maler Marie Olesen, født 15.2.1899 i Horsens, død 8.11.1963 i Hellerup, d. af res. kapellan i Horsens, senere biskop i Ribe Oluf Kirstein Peter Vogn O. (1860-1930) og Ane Sofie Larsen (1860-1935).

Ikonografi

Afbildet på Poul S. Christiansens mal. af Zahrtmanns skole, 1899 (Århus kunstmus.), tegn. efter dette af samme, 1905. Selvportr. 1905. Selvportr. med familie 1907-08 (Hirschsprung) og med hustruen. Selvportr. på mal. af udstillings-komiteen 1912-13 (udstillingsfonden, Charlottenborg). Selvportr. udst. 1914. Radering af Anna Mary Hansen, 1935. Tegn. af Solveig Melchior s.å. og af Else Olesen, s.å. Selvportr. 1943-44 (udstillingsfonden, Charlottenborg). Radering af Bech, 1945. Foto.

Bibliografi

Interview i Berl. aften 22.2.1945. – Kr. Zahrtmann. Mindebog, udg. F. Hendriksen, 1919. Jens Thiis: Saml. avhandl. om nord. kunst, Kria. 1920 150. Det kgl. akad. for de skønne kunster 1904-54, red. Aage Marcus, 1954.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig