Vilhelm Tetens, 21.11.1871-13.1.1957, maler. Født i Kbh. (Garn.), død i Fredensborg, begravet på Asminderød kgd. Som dreng modtog T. vejledning af Malthe Engelsted. Efter forberedende undervisning hos C. N. Overgaard kom han ind på kunstakademiet og søgte dets forberedelsesklasse marts 1887– jan. 1890 Derfra gik han over til Kunstnernes studieskole hvor han blev K. Zahrtmanns elev fra 1890 til foråret 1895. Han begyndte at udstille på Høstudstillingen hos Kleis 1892, Oktoberudstillingen 1893 (begge af Zahrtmannelever) og Kunstnernes studieskole-udstilling 1896 og fik s.å. et portræt antaget på Charlottenborgs forårsudstilling hvor han siden udstillede. Videre deltog han i den danske udstilling hos Liljevalch i Stockholm 1919, og han har haft egne udstillinger i Kunstforeningen 1906 og nov.-dec. 1941.

Gennem T.s produktion går der en stræben efter monumentalstil i slægt med Vilh. Hammershøis og Ejnar Nielsens, en stor enkelhed i billedfladens holdning, i kompositionelle virkninger, i følelse og i den i lyset slørede, men markante kolorit med brudte farver han stedse søger, alt sammen bestemt fastholdt lige fra hans ungdoms store figurkompositioner ti! de seneste års anselige portrætter. Det faldt naturligt i tråd med hans noble personlighed og stilfærdige psykologiske fordybelse i skildringen af de mennesker han malede og giver hans billeder en stille værdighed. Disse træk gør sig ensartet gældende både i hans figurlige arbejder og hans arkitekturstykker (partier fra Roskilde domkirke 1911 og 1912, fra det gamle Asiatisk Kompagnis bygninger i Strandgade 1912 og 1915, fra Kronborg 1914). Tidligere havde T. oftere stillet sig og løst komplicerede opgaver. Zahrtmann roste Christi Gravlæggelse (udst. 1898). Smukkest viste hans overlegenhed som kompositør sig måske i den omfangsrige portrætgruppe Familien i det Grønne, 1902–03 (Århus museum), fordi hvert træk i kompositionen er begrundet i personernes karakteristik og beskæftigelse, men især må det fremhæves at han er en af de danske malere der finest har forstået det nøgne mandslegeme, ikke alene i struktur og bevægelsesfunktioner, men også i dets individuelle, så at sige portrætlige ejendommeligheder (Orfeus og Eurydike, 1906, den siddende mandlige model 1912). Denne egenskab fik et storstilet udtryk i billedet af de badende unge mænd i den sene sommeraften (1905), et for sin tid fortrinligt arbejde der dengang vel vakte opmærksomhed, men næppe har fået den værdsættelse det fortjener. – Portrættet var gennem alle år T.s interesse (den norske maler Wold Thorne 1892, tegneren Kongstad Petersen 1896, pastor Ole Jørgen Sadolin 1904, professor P. T. Foldberg, for hvilket akademiet tildelte T. årsmedaljen (Eckersbergs medalje) på Charlottenborg forårsudstilling 1919, Jeppe Aakjær 1936, Otto Skeel s.å., i Roskilde adelige jomfrukloster), men i de sidste år gjorde T. navnlig sin indsats på dette område. Hovedværkerne er portrættet af fru Mette Bentzon, f. Gjessing (1930), dobbeltportrættet af ham selv og broderen Lavrids Tetens, 1920, Den Ensomme (af Lavrids Tetens), 1935 og et par selvportrætter 1922 og 1931. – T. opholdt sig gentagne gange i Norge og foretog et par rejser til Berlin og til Sverige. 1902–10 var han kostumier ved Det kgl. teater. Han er repræsenteret i kunstmuseet (En ung Mand, udst. 1904; Vindue med blomstrende Hyld, 1939), Den Hirschsprungske samling, Århus museum og kunstsamlingen på Koldinghus (Interiør med to Figurer, 1904). I Strib kirke findes altertavlen Jesus og den rige Yngling.

Familie

Forældre: urtekræmmer og sukkerbager Malthe Sehested T. (1834–90) og Jenny Marie Hansen (1848–1915). Ugift. – Bror til Lavrids T.

Ikonografi

Mal. af O. Wold-Torne, 1892 (Hirschsprung). Mal. af Chr. Kongstad Petersen, 1896. Afbildet på mal. af S. Wandel, 1904 (Århus kunstmus.). Buste af Grete Hammeleff 1905–06. Malede selvportr. udst. 1914, 1922, 1935 og 1955. Selvportr. s.m. Lavr. Tetens på mal. 1920 og s.m. to brødre 1939. Tegn. af Otto Christensen, 1941 (Fr.borg) og af H. Lollesgaard (Kgl. bibl.). Mal. af H. Vedel, af Tycho Jessen og af Luplau Janssen. Foto.

Bibliografi

Sophus Michaglis i Kunst VI, 1904. Kr. Zahrtmann. En mindebog, udg. F. Hendriksen, 1919. S. Danneskjold-Samsøe i Tilskueren XLVIII, 1931 II 421f. Sig. Schultz i Nationaltid. 2.12.1941. Katalog for udstill., Kunstforen., 1941. Jan Zibrandtsen: Moderne da. maleri, 1948 (2. udg. 1967). Hanne Honnens de Lichtenberg: Zahrtmanns skole, 1979 140f. – Papirer i Kgl. bibl.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig